Eindhoven,

Lector ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen’ Yolanda te Poel neemt afscheid

Fontys_lector_BASE_37_Yolanda_te_Poel_s

Met het symposium ‘Allemaal gelukzoekers. Jeugdhulp en opvoeding in tijden van polarisering’ neemt Yolanda te Poel dinsdag 12 juni afscheid als lector ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen’ bij Fontys Hogeschool Pedagogiek. Te Poel is zestien jaar als lector werkzaam geweest bij Fontys, waarvan de laatste acht jaar als lector Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen bij Fontys Hogeschool Pedagogiek. Nienke Meijer, voorzitter College van Bestuur van Fontys, spreekt op de bijeenkomst over de uitdagingen van diversiteit en inclusie binnen het hoger onderwijs. Yassir Houtch – directeur van De Verbinders - gaat in op de rol van muziek bij het opvoeden van kinderen met een moslimachtergrond. Hij geeft een korte uitleg over hoe muziek in sommige islamitische landen gebruikt wordt ten behoeve van een evenwichtige en weerbare opvoeding en zet dat uit in de Nederlandse context. Jos Lumanauw-van Ommen, directeur Fontys Hogeschool Pedagogiek spreekt over pionieren met het lectoraat Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen. Het geheel wordt omlijst door ballet en muziek door studenten en docenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Momenteel staat de toegenomen diversiteit van de Nederlandse bevolking volop in de belangstelling, zeker na het onlangs verschenen WRR rapport 'De nieuwe verscheidenheid' waarin geconstateerd werd dat de toenemende diversiteit in Nederland nieuwe problemen opwerpt: minder sociale cohesie en veiligheid, minder economische groei.

Extra kennis en vaardigheden
Ook in het werkveld van de jeugdhulp en opvoedingsondersteuning laat de toegenomen diversiteit en vooral de daaraan gerelateerde polarisering haar sporen na. Hulpverlenen aan migranten gebeurt onder een vergrootglas: je kunt het als jeugdprofessional moeilijk goed doen. Migranten zijn nogal eens ‘bad news’. Diversiteitsgericht werken vereist extra kennis en vaardigheden om aansluiting te vinden bij de grote diversiteit aan achtergronden en culturen, en vaak meer tijd dan vanuit bedrijfsmatig-financieel oogpunt haalbaar is.

Kind van de rekening
Daar komt bij dat diversiteitsgericht werken mede onder invloed van het participatiebeleid van de overheid het kind van de rekening van de transitie van de jeugdzorg is geworden. In haar afscheidsrede houdt Yolanda te Poel een pleidooi voor hernieuwde aandacht voor diversiteitsgericht werken voor en in het werkveld. Essentieel zijn :

Aandacht voor de complexiteit van opgroeien en opvoeden in de migratiecontext Aandacht voor tailor made en just in time beschikbaarheid van kennis die door kennisinstituten beschikbaar wordt gesteld, maar te weinig wordt opgepakt door professionals in de praktijk Bovenal: aandacht voor normatieve professionalisering, morele en esthetische kwaliteit van de hulp aan migrantenouders en kinderen.

Auteur: Monique van Laar