oktober

Laaggeletterdheid herkennen en bespreekbaar maken met VR

Prinses Laurentien bekijkt VR-bril van Fontys SIC Smart Working

VR-bril.

In het voorjaar heeft Fontys Sociaal Innovatiecentrum (SIC) Smart Working, samen met Weener XL en The Simulation Crew, een VR-tool ontwikkeld die mensen traint in het herkennen en bespreekbaar maken van Laaggeletterdheid. Dat laatste is een serieus maar onderschat probleem: zo’n 17% van de mensen in Nederland is laaggeletterd. Zij hebben moeite met het lezen van brieven, handleidingen, maar ook een kassabon. Prinses Laurentien, beschermvrouwe van de stichting Lezen en Schrijven, vond de tool interessant en heeft deze op 28 september bij het event ‘Taal spreekt niet voor zich’ bekeken.

HRM-studente Elisa Bekkers: ‘Tijdens de sessie heb ik de VR-bril opgehad, terwijl Renço Wesseling van Weener XL een toelichting gaf. Mijn sessie is gestreamd naar het scherm, waardoor de aanwezigen waaronder prinses Laurentien mee konden kijken. Hierbij heb ik gedemonstreerd hoe een gesprek kan verlopen.’

Aandacht voor laageletterdheid
Na de sessie heeft prinses Laurentien een lezing gegeven in de grote zaal. De lezing startte met het voorlezen van een brief van Maria van Eerdt die in 2016 een brief naar haar had geschreven over het belang van aandacht voor het probleem. Maria van Eerdt was in die tijd zelf laaggeletterd en volgde hier een cursus voor. In de lezing ging het verder over de kansen om het probleem aan te pakken en wat een werkgever kan doen om dit te herkennen. Iets dat in onze VR-tool terugkomt.

Tot slot was er mogelijkheid tot netwerken onder het genot van een drankje en hapje. Hierbij hebben de SIC Smart Working studenten ook gebruik van gemaakt. Student ICT Daan Sewuster: ‘Veel mensen kwamen naar ons toe met de vraag: ‘Jullie zijn toch dé studenten?’. Hierdoor verliepen de gesprekken vaak gemakkelijk en konden wij ons zegje doen over de VR bril en onze stage binnen het SIC Smart Working en Weener XL. Het was een bijzonder leerzame en leuke ervaring’.

Sociaal Innovatiecentrum Smart Working
Het sociaal innovatiecentrum Smart Working is een hybride organisatie, waarin docenten, studenten en externe organisaties samenwerken om vraagstukken op te lossen op het gebied van technologie en arbeid. Wij zijn ervan overtuigd dat mens en technologie elkaar kunnen versterken in de werkomgeving. Bij elk vraagstuk kijken we vanuit verschillende perspectieven en betrekken we meerdere partijen en disciplines bij het project. Hierdoor zijn we in staat dit zorgvuldig te analyseren en op te lossen.

auteur: Michel Starreveld