mei

Kleding inzamelen moet niet te moeilijk zijn

nine en carlijn (1)

‘Stiekem ben ik best lui, kleding inzamelen moet voor mij echt niet te moeilijk zijn, anders doe ik het niet.’ 37,5% van de respondenten sluit zich aan bij deze stelling, constateerden studenten Nine en Carlijn van Fontys Communicatie in Tilburg. Ze deden afgelopen periode onderzoek naar het inzamelen van textiel onder de doelgroep zestien- tot dertigjarigen in de gemeente Tilburg en hoe dat met communicatie verbeterd kan worden.

Community creëren
Maak het inzamelen dus simpel én laat ook weten dat het simpel is. In hun onderzoek keken Nine en Carlijn ook naar het communicatiegedrag van de respondenten. Eén van hun adviezen is om met behulp van influencers informatie- en promovideo’s te verspreiden op sociale media om het inzamelen te bevorderen. Zo laten ze zien dat het helemaal niet zo moeilijk is. Met de hashtag #thatsimple maak je een directe koppeling op socialemediakanalen, waar de doelgroep zich al bevindt, naar inzamelpunten van de gemeente. Op die manier willen Nine en Carlijn een community-effect creëren. Een effect dat nog eens extra verstrekt wordt door tijdens textielevents in de stad en bij inzamelpunten in fastfashionwinkels in Tilburg met dezelfde influencers te werken.

Waardecreatie voor een circulaire en inclusieve economie
Nine en Carlijn presenteerden hun strategie overtuigend aan de opdrachtgevers Heike Leene en Saskia van Overbeek, docentonderzoekers van de onderzoeksgroep ‘Value creation for Society’. Hun onderzoeksresultaten leveren een bijdrage aan een vervolgonderzoek dat Heike Leene en Saskia van Overbeek aan het opstarten zijn. Daarbij onderzoeken ze onder inwoners van de gemeente Tilburg en bij tweedehandskledingswinkels hoe het proces van inzamelen en hergebruik verbeterd kan worden. En op welke manier inwoners hierbij inspraak uit kunnen oefenen. Ook is het een voorbereiding op de aankomende wetgeving Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid textiel, waarbij producenten en importeurs van textielproducten verantwoordelijk worden voor de retourstromen van de textiel die ze de markt op brengen.

Het onderzoeksproject is onderdeel van het Fontysbrede onderzoeksthema ‘Duurzaamheid en circulariteit’.

Auteur: Sjoukje van der Haring