november

Innovatieve lichtkunst van Fontysstudenten bij GLOW 2022

GLOW

Van 12 tot en met 19 november 2022 is het weer zover: GLOW, het Internationale lichtkunstfestival. Fontysstudenten van de minor BeCreative en Trend Research & Concept Creation in Lifestyle zijn met hun lichtkunst tot en met zaterdag 19 november bij het lichtfestival GLOW aanwezig. De lichtkunstprojecten zijn ontworpen door Fontysstudenten en passen bij het thema van GLOW 2022: Urban Skin.

Welke lichtprojecten van Fontys studenten zijn tijdens GLOW te bewonderen? En wie zijn de makers van deze innovatieve lichtkunst?

Let’s BEAT waste - Villa de Laak, Parklaan 99
·         Minor BeCreative – Fontys Engineering

Tijdens de minor BeCreative zijn studenten van Fontys Engineering aan de slag gegaan met als resultaat: een kloppend hart, dat voller en volmaakter wordt door afval af te voeren. Het interactieve kunstwerk bestaat uit twee hoofddelen. Het enorme mechanisch hart heeft panelen die bewegen en bevat vier slimme afvalbakken. De delen zijn verbonden door LED- slangen, waardoor bezoekers een reactie ontvangen als zij afval in de prullenbakken gooien. Naarmate het afval zich opstapelt in de vier vuilnisbakken, sluiten de panelen op het hart. Zodra het hart compleet wordt, gaat het gloeien. De lichten komen samen tot een prachtig roodgloeiend geheel.
Let’s BEAT Waste!? staat in de Parklaan 99, op de route van het festival.

Collecting Cultures – Effenaar, Dommelstraat 2
·        Trend Research & Concept Creation in Lifestyle- Fontys Academy for the  Creative Economy
·        Jalila Essaïdi – Alumna Fontys Hogeschool voor de Kunsten

BioArt Laboratories presenteert Collecting Cultures, een langlopend kunstproject waarin onthuld wordt dat de onzichtbare ‘culturen’ op ons lichaam een weerspiegeling zijn van ons zelf. Het kunstwerk inspireert mensen om op een andere manier te kijken naar verbinding. Collecting Cultures is de projectie van Urban Skin. Studenten van Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle collecteerden de Eindhovense culturen via huidafdrukken en interviews en dachten mee bij het ontwerp van de projectie. Van de huidafdrukken zijn bacteriën, gisten en schimmels opgekweekt. Het resultaat: fascinerende buitenaardse vormen en kleuren. Door deze onzichtbare wereld via het lichtkunstwerk te verhullen, wordt de diversiteit en inclusiviteit van Eindhoven op een esthetische manier zichtbaar gemaakt en gedeeld.
Jalila Essaïdi is een mooi voorbeeld van een Fontys alumna met een droom die ze tot werkelijkheid heeft weten te brengen in BioArt laboraties.
Collecting Cultures staat in de Effenaar op de Dommelstraat 2, op de route van het festival.

Lichterbij – Bleekweg
·        Elke Veltman - Alumna - Fontys Hogeschool voor de Kunsten

Levensverhalen in de spotlights zetten. Uiteindelijk letterlijk dus, want alle verhalende gedichten schitteren nu op de lantaarnpalen van de Bleekstraat. De levensverhalen werden verzameld bij Woonzorggroep Vitalis. Samen met stadsdichter Corinne Heyrman haalde Elke Veltman verhalen op, die werden vertaald door dichters en door verschillende handwerktechnieken op oude lakens geborduurd.

Download de plattegrond
Op de plattegrond vind je in één oogopslag waar je de verschillende Fontys lichtwerken tijdens GLOW kunt vinden. Volg de Fontys GLOW route en geniet van alle lichtkunstwerken.
Je downloadt (rechtsboven bij dit bericht) de plattegrond eenvoudig voor op je mobiel of computer of je kunt het kaartje printen.

Ga jij dit jaar ook naar GLOW?
Bezoek dan de Fontys lichtwerken en laat je verrassen door de gave projecten waar onze studenten en medewerkers mee bezig zijn!
Van 12 t/m 19 november, voor route en praktische informatie: https://gloweindhoven.nl/

Fotografie: Vincent van den Hoogen
Tekst: Nicolette Koot