december

In de media: Sittardse toverdrank

40-jarig jubileum Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

images

Onderstaande column verscheen vrijdag 7 december 2018 in de special Opgroeien van dagblad De Limburger.

April 2002. De eerste lentezon schijnt voorzichtig door het gekleurde glas van het historisch kloostercomplex aan de Oude Markt in Sittard. Na drie jaar weten de bonte lichtvlekken op de stenen muren in de binnenstad me nog altijd te bekoren. De betovering is dit keer echter van korte duur. Uit allerlei geheime nissen, doorsteekjes en rondgangen die het pand rijk is, verschijnen goedgevulde dozen. Tafels. Stoelen. Klaar voor een nieuw leven, 900 meter verderop. Na 23 jaar is het tijd om afscheid te nemen. Samen met de inboedel vertrek ik met studenten en medewerkers van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) naar een nieuwe locatie, aan de Mgr. Claessensstraat.

Waar de reflectieve omgeving van het oude kloostercomplex paste bij de wijze waarop ons onderwijs destijds vorm kreeg – vooral monodisciplinair en op vakinhoud gestoeld – bracht de nieuwe locatie een andere uitdaging met zich mee. Samen met de opleidingen Pedagogiek, Sociaal Werk, Personeel & Arbeid, de Sporthogeschool en de Pabo aan de Beukeboomweg trokken we in een pand dat was ontworpen om een nieuw onderwijsparadigma te faciliteren. Dit alles onder de ronkende noemer ‘Ontwikkelingsgericht en Web-enabled Leren’.

De contouren van het gebouw waren al bekend. Toch vormde het voor ons vooral een Terra Incognita. Want hoe geef je invulling aan een integrale leeromgeving, met de intentie een KennisLogistiek Centrum te ontwikkelen? Volgens toenmalig imr-voorzitter Gerard Slootweg dwong het gebouw ons tot een andere manier van werken. Nauwelijks grote lokalen, maar wel studentenwerkplekken met pc-aansluitingen. Hier konden aanstormde onderwijstalenten zich voorbereiden op hun professionele toekomst. Een mooi toekomstbeeld, dat destijds meer haken en ogen kende dan gedacht.

Gelukkig werd FLOS in haar bijna 40-jarige bestaan niet alleen gevormd door de nieuwerwetse vestiging. Het waren de studenten en medewerkers die het onderwijsinstituut vooral kleur gaven. Samen zorgen we er inmiddels al jaren voor dat de Limburgse lerarenopleiding beschikt over diverse toonaangevende opleidingen. Hiermee bekleedt FLOS nog altijd de bovenste plek op de Educatie-Olympus.

November 2018. De laatste herfstzon schijnt fel door het keukenraam. Mijn gedachten worden opnieuw overmeesterd, dit keer door een groots artikel in de krant. Ik lees over de Onderwijsraad en zijn nieuwe visie. De raad vestigt de aandacht op het belang om leraren vooral met een uitgekiend pedagogisch en didactisch instrumentarium toe te rusten, naast kennis in een brede context. Deze visie matcht met Sittard en haar succesformule.

Maar wat is - naast de vanzelfsprekende aandacht voor onderwijsinhoud – nou het belangrijkste ingrediënt van de Sittardse toverdrank? Een gedegen opleidingsvisie, versterkt door kleinschaligheid, die maakt dat iedereen elkaar ontmoet, kent en waardeert. Ik wens de jubilerende opleiding nog minstens 40 jaar erbij: onze leerlingen verdienen niet minder!

Henk van den Heuvel
Directeur FLOS (1999 – 2002),
thans Directeur de Nieuwste Pabo

Wil je meer weten over Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en het jubileumjaar? Houd dan de website fontys.nl/flos goed in de gaten. Vanaf januari kun je hier meer lezen over de verschillende activiteiten die plaatsvinden in het kader van ons 40-jarig bestaan.