januari

Hoe regisseer je geluk?

Nieuwe tweedaagse Fontys-training Cambridge Happiness Profiler (CHAP®)

640x360_hrmenp_CHAP-2

Gelukkige medewerkers zijn zonder twijfel een van de allergrootste concurrentievoordelen. Want gelukkige medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op burn-outverschijnselen. Maar kun je geluk beïnvloeden? En zo ja, hoe dan? En hoe zit dat juist in deze tijd, nu we veel thuiswerken en bijeenkomsten veelal online plaatsvinden? Hoe kun je de beginsituatie in kaart brengen en, nog belangrijker, op welke manier kun je individuen en organisaties helpen met het optimaal benutten van het gelukspotentieel?

Met geluksadvisering kunnen zowel individuen als organisaties bewust gemaakt worden van kansen en mogelijkheden op het gebied van welzijnsverbetering. Geluk wordt echter door iedereen op een andere manier ervaren. De Cambridge Happiness Profiler (CHAP®) is het eerste instrument ter wereld dat een geluksadvies geeft op basis van een ‘positive assessment’. Dit is een goed onderbouwde analyse van het geluksprofiel van de persoon en/of de organisatie, in de vorm van een persoonlijk geluksrapport. Met de training Cambridge Happiness Profiler zet Fontys Hogeschool HRM en Psychologie in op het in kaart brengen en het optimaal benutten van het gelukspotentieel van individuen en organisaties.

Persoonlijk geluksrapport
“Het vergroten van geluk begint bij het inzicht in wat iemand nou echt gelukkig maakt,” aldus Patrick van Hees, oprichter van het CHAP Happiness Institute. Hij geeft aan dat de bestaande tools om geluk te meten uitgaan van een ‘one size fits all’ principe, waardoor een deel van het gelukspotentieel onbenut blijft. Geluk is persoonlijk en daarom afhankelijk van ieders individuele situatie. Iemands achtergrond, persoonlijke doelen, oplaadpunten en omgeving beoordelen de mate waarin iemand zich gelukkig voelt. “CHAP maakt gebruik van geluksvoorspellers, die uitgaan van ieders persoonlijke situatie en worden uitgelegd in een persoonlijk CHAP geluksrapport. Door te kijken naar iemands individuele situatie kan maar liefst 84% van de verschillen in geluk tussen mensen worden uitgelegd door CHAP.”

Geluksadvies op maat
In de tweedaagse training leer je, op basis van wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie, de ins en outs van de CHAP (Cambridge Happiness Profiler) kennen. Deelnemers gaan aan de slag met het in kaart brengen van individueel geluk van cliënten/coachees. Verder leren zij hoe een CHAP-geluksrapport is opgebouwd en met welke geluksvoorspellers zij ieders individuele gelukssituatie in kaart kunnen brengen in zo’n individueel geluksrapport. Bovendien leren zij hoe ze cliënten/coachees daarna verder kunnen begeleiden om hun groeigebieden te versterken of hun aandachtsgebieden aan te pakken om hun gelukspotentieel optimaal te benutten.

CHAP-practitioner
De training wordt afgesloten met een examen en een zelfreflectieverslag. Hierna mogen deelnemers zich gecertificeerd CHAP-practitioner noemen en kunnen zij CHAP-geluksrapporten maken en organisaties en cliënten begeleiden op weg naar hun eigen geluk.

Praktische informatie
De eerste tweedaagse training Cambridge Happiness Profiler (CHAP) wordt aangeboden op woensdag 27 en donderdag 28 januari 2021. Om te starten met de training is werkervaring in het coachen van medewerkers, cliënten/coachees een voorwaarde om deel te nemen. Deze ervaring kun je bijvoorbeeld opgedaan hebben in de rol van leidinggevende, HR professional, psycholoog en loopbaancoach. Na inschrijving ontvangen deelnemers een formulier waarop zij hun coachingservaring kunnen beschrijven. Met het oog op de huidige maatregelen, zal de training online plaatsvinden.

Breid je eigen geluksportfolio uit en meld je aan voor de training Cambridge Happiness Profiler (CHAP®). Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Ingrid van Herpt, via 088 507 3608 of zakelijkhrmenp@fontys.nl.

Auteur: Anneke van Beek