Gezonder bewegen na een beroerte

Lectoraat Health Innovations & Technology doet onderzoek naar beweeggedrag na beroerte

Foto artikel minder zitten

Secundaire preventie gericht op een gezonde leefstijl is bij mensen met een beroerte van groot belang. Eén op de drie patiënten krijgt namelijk binnen vijf jaar opnieuw een cardiovasculair event of overlijdt alsnog. “Het is fantastisch nieuws dat we deze subsidie hebben gekregen voor het RISE-onderzoek”, aldus dr. Roderick Wondergem, senior onderzoeker Empowering Healthy Behaviour bij Fontys Paramedische Hogeschool

“Ruim 75% van de mensen die een beroerte heeft doorgemaakt, zit meer dan 10 uur per dag en voldoet daarmee niet aan de beweegrichtlijn voor gezond leven. Daarin wordt dagelijks 150 minuten matig-intensief bewegen geadviseerd. Bijna de helft van deze groep zit zelfs meer dan 12 uur per dag.  Juist voor deze mensen werd de afgelopen jaren een innovatieve fysiotherapeutische behandeling ontwikkeld. Dit gebeurde in samenwerking met de patiënten, hun naasten, fysiotherapeuten, technische partners, gedragsexperts en onderzoekers.

Behandeling
De behandeling is innovatief. Het is een combinatie van afspraken bij de patiënt thuis en monitoring op afstand met behulp van een beweegmonitor. Bovendien ziet de patiënt zelf in een app hoeveel zij of hij dagelijks zit en beweegt, wat het weekplan is en er is een informatiemodule beschikbaar. Bovenal wordt de behandeling niet door de patiënt alleen gedaan maar juist samen met naasten, waardoor de gedragsverandering duurzamer is. De fysiotherapeut neemt de rol van coach aan en ondersteunt het leertraject.

Onderzoeker Wendy Hendrickx onderzocht de afgelopen jaren of de behandeling praktisch inzetbaar was en registreerde het effect bij een kleine groep deelnemers. De resultaten waren positief en gaven de doorslag om het vervolgtraject in gang te zetten. “Het  is fantastisch nieuws dat we met alle betrokkenen de volgende stap kunnen zetten en de ontwikkelde RISE behandeling verder kunnen verbeteren” aldus dr. Martijn Pisters, lector Empowering Healthy Behaviour bij Fontys Paramedische Hogeschool.

Toekomst
“Met de subsidie, toegekend door SIA RAAK, kunnen we de komende jaren onderzoeken of de behandeling effectief is bij een grote groep mensen. Een fantastische uitdaging die bovenal bijdraagt aan gezondheidsbevordering voor de patiënt”, aldus Pisters. “We hebben al veel bereikt en met deze financiering kan de essentiële stap naar de praktijk gezet worden”, vult Wondergem aan.

sia

Meer weten over de manier waarop u kunt bijdragen of deelnemen aan het RISE-onderzoek? Op 23 juni opent Fontys Paramedische Hogeschool de deuren voor iedereen. Je bent van harte welkom!

Auteurs: Roderick Wondergem en Christel Ruijs
Beeldrechten: Beeldbank UMC Utrecht

Consortiumleden en samenwerkingspartners

Het RISE-onderzoek wordt uitgevoerd door het consortium van technische partners, 2M Engineering en Appbakkers, de Academische Werkplaats eerstelijns Fysiotherapie een structurele samenwerking tussen Fontys Paramedische Hogeschool, UMC Utrecht, Hogeschool Utrecht en Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra, Stichting Gezondheidscentra Eindhoven en onze internationale partner University of Newcastle. Samenwerkingspartners binnen het project zijn de ziekenhuizen Maxima Medisch Centrum, Catharina Ziekenhuis, Sint Antonius ziekenhuis en Diakonessenhuis en daarnaast het Koninklijk Genootschap voor Fysiotherapie en het CVA Netwerk Eindhoven- de Kempen.

Dit onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door SIA-RAAK. RAAK-pro financiert onderzoeksprojecten van hogescholen in samenwerking met het kennisnetwerk en de beroepspraktijk gedurende 4 jaar.