april

Geslaagd online symposium over lesgeven in het mbo

Knipsel

Op 8 maart 2021 vond het jaarlijkse FLOS studentsymposium plaats met als thema Lesgeven in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Vanwege alle coronamaatregelen was de bijeenkomst online, maar met de belofte dat de studenten verschillende Limburgse mbo-locaties live mogen bezoeken. Nu kregen studenten via interviews, een interactieve quiz en een Q&A een kijkje in de keuken van het Limburgse mbo.

Interviewer Bart Hermans, opleidingsmanager bij VISTA College en al jaren promotor van het mbo stelde prikkelende vragen over stagelopen en lesgeven in het mbo aan studenten van de lerarenopleiding en leraren van CITAVERDE, Vista en Gilde Opleidingen. Er werden stage-ervaringen gedeeld over lesgeven aan loonwerkers, technici, en verpleegkundigen en er werd met veel passie verteld over het mbo-docentschap. Het evenement werd vakkundig gehost door Lynn Lybaert die niet alleen docent Engels bij FLOS is, maar die ook jarenlange werkervaring in het mbo heeft.

Samenwerking
Het symposium komt voort uit de samenwerking tussen FLOS, VISTA College, CITAVERDE en Gilde Opleidingen. De instellingen werken al enige tijd intensief samen via SOBOL: Samen Opleiden BeroepsOnderwijs Limburg. Doel van deze samenwerking is onder andere om vanuit één loket aanstaande leraren in aanraking te laten komen met de kansen die het mbo biedt op een interessante werkplek. Alle partners zijn ervan doordrongen dat is belangrijk om de kwaliteit van het mbo op peil te houden door de instroom van nieuwe docenten. Voorafgaand aan het symposium ging ook de site www.mbodocentinlimburg.nl online.

Helemaal verliefd
De bijna 300 deelnemers aan de bijeenkomst reageerden doorgaans enthousiast en stelden veel vragen over stagelopen in het mbo. Ook medewerkers van FLOS reageerden positief, zo vond Marga Kemp het bijvoorbeeld “heel verfrissend en leerzaam om op deze manier meer te weten te komen over het mbo”. Student Nederlands Joëlle Jongen geeft zelfs aan “helemaal verliefd geworden te zijn op het mbo!” Joëlle raakte tijdens haar stage in jaar drie zo verkocht aan de manier van lesgeven in het mbo dat ze er voor koos om in het mbo af te studeren. Ze is enthousisast over de groeiende aandacht voor het mbo binnen de lerarenopleiding: “Ik studeer dit jaar af. Er was voor mij geen weg meer terug. Het mbo is waar ik me als een vis in het water voel.”

De organisatie blikt terug op een geslaagd symposium en kijkt met hoge verwachtingen naar volgend jaar wanneer zo’n 300 studenten de locaties van het Limburgs mbo in levende lijve gaan bezoeken! Houd de verschillende websites en sociale media in de gaten voor informatie over het symposium van 2022! Voor wie niet kan wachten, kijk hier alvast de interviews met studenten en medewerkers terug.

Auteur: Ellen Langenhuijsen