november

Fontysonderzoek ‘coronabubbels’ wint Pro-motor Award

MicrosoftTeams-image (9)

Onderzoek van het Fontys lectoraat Applied Naturel Sciences - Life Sciences, twee mkb-bedrijven en het Centre of Expertise HTSM heeft op 23 november de Pro-motor Award 2021 gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een ambitieus idee binnen een publiek-private samenwerking. Binnen het onderzoek is een ‘intelligente teststraat’ ontwikkeld voor coronavrije bubbels op de onderwijscampus.

De prijs werd digitaal uitgereikt. Lectoren Anne Loonen en Joost Schoeber zijn ingenomen met de overwinning. “Super trots op de waardering van het project en op het ontstaan van de goede samenwerking met het MKB uit de regio”, aldus een trotse Joost Schoeber.

Unieke testmethode
Het unieke aan de methode is de combinatie van een digitale triage (‘health check’) en moleculaire PCR-test voor detectie van SARS-CoV-2. De triage kan thuis worden uitgevoerd. In plaats van een test waarvoor een swab nodig is, wordt gewerkt met speeksel en veel gevoeligere PCR-tests. Dit is betrouwbaarder, sneller, goedkoper en vergroot de testcapaciteit. Testen is prettiger dan via de methode met wattenstaafjes in neus en keel. Er is geen medisch personeel nodig; studenten kunnen het zelf uitvoeren.

Eerste hogeschool
Fontys werkte bij dit onderzoek samen met twee mkb-bedrijven: Scan Europe en Sure Laboratories. De opstart van het onderzoek is financieel ondersteund door het Centre of Expertise HTSM. Na de eerste succesvol fase, is het door subsidie van het Ministerie van OCW mogelijk geworden een krachtig project uit te voeren.
Fontys is de eerste hogeschool in Nederland die het lukte om van het RIVM een verklaring van prestatie te verwerven waarin toestemming wordt gegeven om deze diagnostiek voor SARS-CoV-2 detectie in speeksel uit te voeren.

Pro-motor: samenwerking belonen
Voor de Pro-motor Award sturen Centres of Expertise (hbo) en Centra voor Innovatief vakmanschap (mbo) jaarlijks ideeën in, die uniek en onderscheidend zijn op het gebied van samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid. De prijs is een aanmoediging en beloning voor Centra, waarin (hoger en middelbaar) beroepsonderwijs en bedrijven samenwerken aan de innovatieve kenniseconomie van Nederland.
Bij bevlogen docenten, ondernemers en studenten leven veel ideeën. De Pro-motor Award maakt dit soort ideeën zichtbaar. Ook geeft de award een gezicht aan de relatief abstracte wereld van Centra en beloont zij het harde werk dat er plaatsvindt, de leerzame experimenten, potentiële initiatieven en concrete opbrengsten.

De Pro-Motor award is een initiatief van Katapult, een netwerk van meer dan 160 samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven. Katapult wordt ondersteund door het Platform Bèta Techniek.

Auteur: Shauni Mulders