januari

Fontys wint Challenge Award ‘Mobiliteit’ voor pilotprogramma ‘Mkb-route in het hbo’

48-FO-095434 (3)

Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (FH BEnT) ontving onlangs een Challenge Award van € 15.000,- voor de pilot ‘Mobiliteit’ binnen het landelijke programma ‘Mkb-route in het hbo’, in het kader van Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Deze pilot is één van de zeven pilots die uitvoering geven aan de ambitie uit het MKB-Actieplan van staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) om onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten. Het bedrijfsleven heeft namelijk een groeiende behoefte aan goed geschoolde medewerkers en met dit opleidingsaanbod kan een groep potentiele medewerkers voor het mkb worden aangesproken.

Met dit initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en MKB-Nederland wordt ingezet op het versterken van werkend leren in het hbo (mét leerarbeidscontract) in Nederland en het laagdrempeliger maken van de stap naar het hbo.

Mkb-route in het hbo
Door de nieuwe ‘Mkb-route in het hbo’ kunnen studenten tijdens hun opleiding leren en werken in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Belangrijk is dat de opleiding aansluit bij vragen uit de praktijk, opdat het mes aan twee kanten snijdt: het bedrijf haalt nieuwe kennis op en de student heeft een beter uitzicht op een baan. Op 9 december jl. gingen de eerste zeven pilotsamenwerkingen tussen hogescholen en mkb van start.

Pilot ‘Mobiliteit’ van FH BEnT
Voor de pilot ‘Mobiliteit’ van FH BEnT is een samenwerkingsverband aangegaan met BOVAG, Koninklijk Nederlands Vervoer en Transport en Logistiek Nederland. De pilot richt zich op grote mobiliteitsvraagstukken in de samenleving en behelst een duaal leren traject dat gericht is op scholieren, studenten en werkenden (met name mbo-4 en havo) met als eindresultaat een diploma op het niveau van een Associate degree (Ad) of bachelor.

Kennis en vaardigheden
Volgens projectleider Maurice Toepoel is het koppelen van de drie branches een cruciale stap geweest: “Mobiliteit beslaat niet één specifieke sector en moet dus integraal worden opgepakt.” Daarbij ervaart hij dat de behoefte aan duurzame, slimme, schone en veilige technologische mobiliteitsoplossingen groot is en dat die oplossingen van werknemers in de mobiliteit van de toekomst heel andere kennis en vaardigheden vergen. Maurice is ervan overtuigd dat in de toekomst meer totaalconcepten in deze sectoren zullen worden aangeboden. Een goed voorbeeld hiervan is volgens hem te lezen in een onlangs gepubliceerd artikel van Driessen Autogroep, die zich wil transformeren tot mobiliteitsaanbieder. Driessen Autogroep geeft in dit artikel aan dat de groep gaat samenwerken met mobiliteitsdienst Shuttel. Die verschaft medewerkers van bedrijven toegang tot alle vormen van vervoer per: trein, bus, tram, metro, (deel)auto/scooter, taxit en fiets, inclusief bijbehorende diensten zo als parkeren, tanken of e-laden. Op korte termijn worden aan de samenwerking lokale overheden en voorlopers in mobiliteit nog toegevoegd.

Opleiding
Het project bevindt zich nu in de onderzoeksfase, FH BEnT is onlangs gestart met een marktverkenning voor de opleiding. Samen met de branches wordt in deze eerste opzet gedacht aan een opleiding tot bijvoorbeeld mobiliteitsmanager. Wat dat precies gaat inhouden weet Maurice nog niet. “Het zullen medewerkers en managers worden die in elk geval gaan nadenken over ingewikkelde mobiliteits- en vervoersvragen.” Maurice is trots op het feit dat deze pilot de ministeries en MKB-Nederland heeft kunnen overtuigen en één van de drie prijswinnende pilots is, vooral omdat “andere pilots soms verder ontwikkeld waren dan ‘de onze’, hoewel de benaderingswijzen dan weer minder sector overstijgend waren.”

Modulair, blended en flexibel
FH BEnT zal de opleiding volgens de nieuwste onderwijsinzichten inrichten: modulair, blended en flexibel waarbij ‘Samen opleiden’ de sleutelterm is. Zoals het er nu naar uitziet, start de student met een algemene leerroute en maakt tijdens de opleiding een keuze uit aanvullende vakken die door de verschillende branches zullen worden ingekleurd. Zo kan de student zijn of haar opleiding personaliseren. Aan mogelijkheden voor werkenden wordt eveneens gedacht. Zo zullen zij, naar keuze, via het volgen van korte modules uit het onderwijsprogramma hun kennis kunnen actualiseren. De opleiding zal volgens de huidige planning in september 2022 starten.

Voor meer informatie over deze pilots en het programma, ga naar de website van Rijksoverheid.

Auteur: Petra Biesheuvel