Eindhoven,
oktober

Fontys verkleint kunstcollectie; verhogen van de kwaliteit en middelen vrijmaken voor stimuleren van jong talent

Fontys heeft een aanzienlijke kunstcollectie van zo’n 2.400 werken in haar bezit. Deze barst steeds meer uit haar voegen, terwijl twee derde van de kunstwerken het depot nooit verlaat. Daarom gaat Fontys na zorgvuldige voorbereiding haar kunstcollectie verkleinen en werken te koop aanbieden via fysieke en online veilingen. De kwaliteit en beheersbaarheid van de collectie gaan door de inkrimping omhoog. Met de opbrengst van de verkoop gaat Fontys jong talent van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten stimuleren.

Gedegen voorbereiding

Drie jaar lang is er gewerkt aan de voorbereiding. Daar waren naast de Fontys kunstcommissie en externe experts ook studenten van Fontys Hogeschool voor de kunsten en docenten betrokken. Aan de hand van criteria, waaronder bruikbaarheid, is een selectie tot stand gekomen. Naar aanleiding van deze toets gaat Fontys ongeveer de helft van haar kunstcollectie afstoten.

Wim Daals, voorzitter van de kunstcommissie: “Het zgn. ontzameltraject brengt de Fontys kunstcollectie terug tot een coherente kerncollectie, waardoor de kwaliteit van de kunstcollectie als geheel verbetert en de zichtbaarheid en bruikbaarheid van de kunst in de onderwijsomgeving worden vergroot. Daarbij worden de beheersbaarheid van de curatele en conservatoire kanten gerespecteerd.”

Via een aanbestedingstraject is Kunsthandel Art Dumay gekozen om de zorg voor het ontzameltraject op zich te nemen.

Gestage groei

De Fontys kunstcollectie is in de loop der jaren flink gegroeid, zonder dat er duidelijke voorwaarden of richtlijnen bestonden. Daals “Het hebben en houden van een collectie kost tijd en geld. Niet alle objecten, hoe uniek ook, passen in de focus en doelstelling van Fontys. Ruimtegebrek, verandering van de onderwijsomgeving, maar ook de behoefte om de collectie kleiner te maken zonder dat deze inboet aan diversiteit, zijn argumenten om de omvang van de collectie te beperken.”

Kunstverkoop voor stimulering kunstonderwijs

De opbrengsten van de verkoop worden besteed aan het stimuleren van jong talent binnen de Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) door een stimuleringsprijs uit te loven. Een commissie is samengesteld vanuit verschillende FHK-gelederen om de exacte criteria van deze stimulering van jong talent te formuleren.

BKR-werken

Fontys heeft in de loop der jaren kunst verzameld ter stimulering van de beeldende kunsten en ter verfraaiing van de eigen werkplek. Deze zijn eigendom van Fontys en kunnen ter koop worden aangeboden. Een gedeelte van de kunstwerken behoort tot de BKR-regeling. De Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) was van 1956 tot 1987 een regeling in Nederland, waardoor kunstenaars in ruil voor hun diensten of kunstwerken een inkomen konden krijgen. Voor deze werken gelden specifieke voorwaarden en wordt een aangepaste procedure toegepast. Zo worden de werken als eerste aan (de nabestaanden van) de kunstenaar aangeboden.

Veiling

Voor de verkoop van een groot aantal Fontyskunstwerken wordt een Art Market georganiseerd bij Kunsthandel Art Dumay in Nuenen op vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 november 2018. Op vrijdag zal het alleen toegankelijk zijn voor studenten en medewerkers van Fontys, op zaterdag en zondag voor het brede publiek. Dit evenement is tot stand gekomen met medewerking van studenten van Fontys docentenopleiding ‘Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving’ onder leiding van docenten Pien School en Christianne Niesten.

Meer informatie

Meer weten over de kunstwerken of de veiling? Neem dan contact op met Melanie of Paul Dumay van Kunsthandel Art Dumay via 040-2845208 of 040-2838117

Auteur: Edwin Lommers