februari

'Goed leraarschap, goed leiderschap'

Tegel 7

Onderwijsprofessionals uit alle lagen van het onderwijs zijn van harte uitgenodigd op woensdag 20 maart 2019 bij Fontys Pro Educatie in Den Bosch, waar voor de tweede keer op rij het evenement Kennisplaza plaatsvindt. Thema dit jaar: goed leraarschap, goed leiderschap.

Tijdens het evenement, gericht op studenten, docenten, lectoren, alumni, vertegenwoordigers van beroepsverenigingen en andere onderwijsprofessionals, is er alle ruimte om kennis met elkaar te delen. Daarnaast kunnen deelnemers verschillende workshops volgen die goed aansluiten bij het thema van dit jaar, zoals ‘Maak je eigen professionalisering zichtbaar en bespreekbaar’, ‘Alle neuzen voor onderwijskwaliteit de zelfde kant op!’ en ‘Betekenisvol onderwijs voor de toekomst’.

Kennispartner in het onderwijs
“Als onderwijsprofessional wil je jezelf blijven ontwikkelen, niet omdat het moet, maar omdat je zelf reflectief en kritisch wilt blijven, altijd vooruit wilt komen en je wilt laten inspireren door anderen, of om te leren hoe het anders kan, of juist om te zien wat misschien wel of niet bij je past”, aldus de organisatie van Kennisplaza 2019. De eerste editie van Kennisplaza op 8 maart 2018 was een groot succes. Deelnemers waren erg te spreken over de interactieve en dynamische wijze waarop in een positieve sfeer kennis gedeeld werd. Ook dit jaar wil Fontys Pro Educatie onderwijsprofessionals de mogelijkheid geven elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen, met een centraal thema. De organisatie: “Onlangs publiceerde de Onderwijsraad een uitgebreid rapport en advies over de rol van schoolleiders in het onderwijs. Goed leraarschap en goed leiderschap gaan hand en hand, wij geven hier met Kennisplaza invulling aan.”

10xBeter onderzoeksprijs
Kennisplaza start dit jaar om 16.00 uur bij het Fontysgebouw aan de Frans Fransenstraat 15 in Den Bosch. Een kwartier later trapt Anje Ros, lector Leren en Innoveren, af met de keynote ‘Leiding geven aan verandering’. Na de eerste workshopronde kunnen bezoekers deelnemen aan een ‘walking dinner’, waar ook de winnaar van de 10xBeter onderzoeksprijs bekend wordt gemaakt. 10 afgestudeerden van verschillende onderwijsmasters zijn genomineerd. De onderzoeksverslagen van de genomineerden worden samengevat in de glossy 10xBeter, die eveneens wordt gepresenteerd tijdens Kennisplaza 2019.

Meer informatie over het evenement Kennisplaza is te vinden op fontys.nl/kennisplaza. Belangstellenden kunnen zich ook inschrijven via deze website.

Auteur: Ellen Langenhuijsen