februari

Lichtgewicht constructies zijn steeds belangrijker

Lectoraat Smart Manufacturing, Centre of Expertise HTSM en ACE Automotive Centre of Expertise zijn convenantpartners

Artikel LWS afbeelding

Lichtgewicht constructies (of leightweight structures, LWS) zijn belangrijk voor de duurzaamheid van mobiliteitssystemen, zoals auto's, vliegtuigen en drones. Een nieuw convenant tussen Fontys, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Hogeschool Rotterdam en de Leidse Instrumentmakers School streeft naar betere samenwerking in onderzoek en onderwijs op het gebied van lichtgewicht constructies. Het convenant wordt 20 maart aanstaande ondertekend.

In de automobielindustrie is veel vraag naar lichtgewicht producten. Elke versnelling en vertraging verbruikt energie, afhankelijk van het gewicht dat we bij ons dragen. Lichtgewicht constructies verminderen het gewicht van mobiliteitssystemen en daarmee het energieverbruik. Moderne ontwerp-, simulatie- en productietechnieken maken LWS mogelijk in geïntegreerde systemen.

Collaboratief onderzoek
Doel van het convenant is om gezamenlijk onderzoek te bevorderen naar lichtgewicht constructies voor duurzame toepassingen in mobiliteit. De convenantpartners streven naar samenwerking in onderzoek en onderwijs. Het hoofdonderwerp van het convenant omvat structurele delen (hoge belasting) en hybride constructies.

De partners die samenwerken binnen dit convenant zijn:

• Fontys. Hier wordt de LWS-ontwerpcompetentie ontwikkeld.
• Hogeschool Arnhem Nijmegen implementeert de slimme productie van LWS.
• Hogeschool Rotterdam richt zich op de aspecten van volumefabricage bij LWS.
• De Leidse Instrumentenmakers School experimenteert met toevoegingen aan de LWS, zoals inserts en glue on's.

Het convenant is opgezet onder de paraplu van het Automotive Center of Expertise (ACE) en wordt ondersteund door het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM). CEAD, het 3D-glasvezelversterkte drukmachinebedrijf, wordt betrokken bij de productieaspecten van LWS.

Andere initiatieven
Goede communicatie met andere initiatieven in LWS is onderdeel van het kennisprogramma:

• Fieldlab SAM | XL in Delft
• OOSTNL