mei

Fontys IT Festival 2022 viert 50 jaar ICT-onderwijs

20220517_FontysITFestival-0006-5373

Het Fontys IT Festival stond in het teken van elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen. Terugkijken naar het verleden en verbinding zoeken, maar ook door te inspireren en vooruit te kijken. Bezoekers konden luisteren naar inspirerende sprekers, verkennen waar studenten zich mee bezighouden en elkaar terugzien met een hapje en drankje op de Fontys Campus Rachelsmolen.

Zowel huidige als voormalige studenten en medewerkers waren uitgenodigd om de dag mee te beleven. Ook waren vele partners aanwezig om zichzelf te presenteren, of om simpelweg in contact te komen met elkaar. Alumni vonden elkaar terug in het Alumni-café.

Ook vond tijdens het festival de uitreiking plaats van de eerste Edubadge door Joep Houterman aan student Dennis Kirsch. Edubadges zijn een innovatieve manier om credentials uit te rijken aan studenten, voor hun prestaties en vaardigheden.

20220517_Fontys_IT_Festival-0007-6243

Inspirerende sprekers
Bezoekers konden zich verdiepen in uiteenlopende onderwerpen, zoals de customer journey van Coolblue gepresenteerd door Head of technology Willem Koopmans, persoonlijk leiderschap door spreker en trainer Remco Claassen, storytelling & experience door adviseur imagineering Olaf Vugts en de kracht van inclusiviteit door komiek en programmamaker Jörgen Raymann. Ook presenteerden Fontys onderzoekers en medewerkers projecten of spraken over uiteenlopende ICT-onderwerpen, zoals het Kenniscentrum Applied AI for Society.

Dat de sprekers in goede aarde vielen, blijkt wel uit de reacties van de bezoekers. “De sprekers over persoonlijk leiderschap en over imagineering vond ik echt hele boeiende sprekers. Van hen heb ik echt iets geleerd”, aldus een bezoeker van het festival. Een andere ervaring luidt: “Ik heb drie inspirerende sprekers gezien en heb het idee dat ik nog bij andere aan had willen sluiten.”

Very Interesting Projects (VIP’s)
De studentprojecten (VIP’s) hadden op het festival een plek in de spotlight. Bezoekers van het festival kregen een goede indruk waar studenten aan werken bij Fontys Hogeschool ICT.

Een leuk extra was dat de bezoekers ook nog eens konden stemmen op hun favoriete ‘Very Interesting Project’. De drie VIP’s met de meeste stemmen pitchten aan het eind van de middag hun project voor een jury. Student Artemiy Chervinskyy trapte af met zijn pitch voor de jury over hoe het bedrijf CytoSmart apparatuur maakt om cellen te volgen door ze te herkennen en zelfs op te lichten. Vervolgens was student Sieuwe Elferink aan zet met zijn project over drones en hoe zijn groep de piloot willen vervangen door een computer. Tot slot leerden de bezoekers meer over de veiligheid van scooteralarmen door de pitch van Ihsan Topcu.

20220517_FontysITFestival-0009-5476

Na het juryberaad is het project van Sieuwe Elferink verkozen tot de winnaar van de ‘Very Interesting Projects’. Hij ontving een cheque ter waarde van 1000 euro. “Ik ben super blij. Met deze 1000 euro kunnen we hele mooie onderdelen voor onze drone kopen”, zo luidt de reactie van de trotse winnaar. Op de tweede plek belandde Artemiy Chervinskyy en Ihsan Topcu ging er met de derde prijs vandoor.

Auteur: Guido Segers