november

Fontys Hogeschool Financieel Management reikt scriptieprijzen uit

winnaars scriptieprijzen

Marc van Beek (Accountancy), Ties Meesters (Bedrijfseconomie) en Niels van Mol (Fiscaal Recht & Economie) hebben de Fontys Hogeschool Financieel Management (FHFM) scriptieprijzen gewonnen. De prijzen werden op 8 november 2018 tijdens de alumniavond bij VDL Bus & Coach in Valkenswaard uitgereikt.

Winnaar scriptieprijs Accountancy: Marc van Beek
Marc deed zijn afstudeerstage bij SMART Photonics, een startup bedrijf dat zich richt op het maken van fotonische chips. Deze chips versturen data via licht in plaats van via elektronica. Interne beheersing in de startup-fase was het onderwerp van Marc’s afstuderen.De theorie uit de opleiding kon hij uitstekend toepassen in de praktijk. Met zijn scriptie is de basis gelegd voor de beheersing van de bedrijfsprocessen inkoop, verkoop en productie. In een omgeving met vooral techneuten was het voor de Accountancystudent een uitdaging om zijn werk te kunnen doen. En om zijn technische collega’s te betrekken in de wereld van procedurebeschrijvingen en risicoanalyses. Inmiddels is SMART Photonics gegroeid en breidt ze haar productiecapaciteit uit op de High Tech Campus. Voor Marc is het een compliment dat het bedrijf een aantal van zijn aanbevelingen heeft geïmplementeerd.

Winnaar scriptieprijs Bedrijfseconomie: Ties Meesters
Tijdens zijn afstuderen bij ASML deed Ties onderzoek naar continuous monitoring. Dat is het automatiseren van maatregelen waardoor je continu processen kunt controleren en monitoren. Een relatief nieuwe onderwerp binnen het vakgebied. Bij de opleiding Bedrijfseconomie was Ties zelfs de eerste afstudeerder op dit onderwerp. Dus aan originaliteit geen gebrek.Tegelijkertijd maakte dit zijn onderzoek complex, want de theorie en de voorbeelden lagen niet voor het oprapen. Ties liet zich hierdoor niet belemmeren om heel gedegen onderzoek te doen. Bovendien kwam hij met een goede, praktische uitwerking voor ASML; het Purchase-to-pay proces van ASML kan nu steunen op twee geautomatiseerde beheersmaatregelen.

Winnaar scriptieprijs Fiscaal Recht & Economie: Niels van Mol
Niels werkte tijdens zijn afstuderen bij het Gerechtshof in 's-Hertogenbosch. De jury vond zijn scriptie fiscaal van dermate hoog niveau, dat het bijna academisch was. Het kenmerkte zich door een centrale rechtsvraag, uitstekend onderzoek, een mooie opbouw en goed en volledige probleemstelling. Nadat de scriptie was afgerond, bleek de Hoge Raad aan Niels’ kant te staan in zijn conclusie dat de grammaticale uitleg doorslaggevend is.

Te gast bij VDL Bus & Coach
De uitreiking van de scriptieprijzen vond plaats tijdens het jaarlijkse alumni-event. Alumnivereniging Financials was te gast bij VDL Bus en Coach. Ongeveer 100 alumni, studenten en docenten van FHFM waren aanwezig tijdens de netwerkavond bij de internationale onderneming. De activiteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en after sales service van bussen, touringcars en chassismodules, de om- of uitbouw van mini- en midibussen en de in- en verkoop van gebruikte bussen. Henk Coppens, CEO VDL Bus & Coach gaf met zijn presentatie een kijkje in de keuken bij de organisatie.

Al jaren reikt Fontys Hogeschool Financieel Management (FHFM) de scriptieprijzen uit in samenwerking met Rühl Haegens Molenaar, Noordhoff Uitgevers en KMPG Meijburg & Co. Samen met docenten van FHFM beoordelen zij de scripties onder ander op analyse, relevantie en onderbouwing. De winnaars ontvingen een cheque ter waarde van € 250,-, beschikbaar gesteld door de sponsoren. Alumnivereniging Financials organiseert netwerkavonden voor financials, waaronder de najaarsbijeenkomst met de uitreiking van de scriptieprijzen.

Auteur: Sigrid van der Zijden