oktober

Mark van Bergen schrijft boek over Nederlandse dance scene

DUTCHDANCE_webshop_600x800px

De viering van 30 jaar dance in Nederland wordt opgeluisterd met het eerste internationale boek over de succesvolle vaderlandse scene. Het boek Dutch Dance: How The Netherlands took the lead in Electronic Music Culture is geschreven door Mark van Bergen, docent Dance Industry bij Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. Het boek verschijnt op 16 oktober tijdens Amsterdam Dance Event.

Het boek vertelt, verklaart en illustreert, binnen een internationale context, het ongelooflijke succesverhaal van een klein landje. Dat, na een aarzelende ontvangst van de Amerikaanse housemuziek in 1988, nu de wereld domineert met enkele van de allergrootste dj’s, evenementen en platenlabels.

De 400 pagina’s tellende uitgave is onder andere gebaseerd op interviews met zo’n 50 dancecoryfeeën uit binnen- en buitenland, onder wie Hardwell, Martin Garrix, Tiësto, Duncan Stutterheim, Derrick May, Joost van Bellen en Dimitri. Het boek bevat een groot aantal nog niet eerder vertelde verhalen. Over ruige raves, verre feesten en optredens, Hollandse koopmansgeest en gelikte massafestivals.

Van Bergen schreef Dutch Dance vanuit zijn functie als docent Dance Industry bij Fontys Academy for Creative Industries in zijn woonplaats Tilburg. Daar wil een groeiend aantal (internationale) studenten zich scholen richting de dance-industrie. Aan het boek werd meegewerkt door wetenschapper Ton Wilthagen (Tilburg University). Zijn collega Andrew Cartwright tekent voor de vertaling. In MARY GO WILD vond het team de ideale uitgever.

Van Bergen publiceerde in 2013 onder de titel Dutch Dance ook een Nederlandstalige uitgave over de ontwikkelingen in de dance-industrie, ter ere van 25 jaar dance in Nederland. Dat boek werd bekroond met de Pop Media Prijs. Ook schreef hij het boek Extrema – 20 Years of Love en droeg hij bij aan Awakenings: 20 Years of Techno.

Auteur: Ingrid Oonincx