juli

Flinke subsidie voor programma dat inclusief onderwijs moet bevorderen

Knipsel

In het kader van de campagne Students-4-Students bedacht Fontys een plan – vooral voor mbo’ers met een migratie-achtergrond, die naar het hbo willen - én ontving daar gisteren in Den Haag een flinke driejarige subsidie van driehonderdduizend euro voor. De subsidie wordt verstrekt door het ministerie van OCW. Hogescholen en universiteiten werden uitgenodigd voor het indienen van projectvoorstellen in het kader van de S4S campagne. De campagne loopt tot en met 2021 en wordt in opdracht van het Ministerie van OCW georganiseerd en uitgevoerd door ECHO. De uitdaging bestond er vooral uit een voorstel in te dienen dat bijdraagt aan inclusief hoger onderwijs en gelijke kansen. Het plan van Fontys bestaat uit een pre-academic programme met vervolgactiviteiten en focust vooral op de groep mbo’ers met ouders van allochtone afkomst en die door willen studeren in het hbo. Fontys werkt in dit project samen met ECHO, expertisecentrum Diversiteitsbeleid.

Rolmodellen
Voor veel jongeren uit deze groep geldt dat zij in hun omgeving geen mensen kennen die studeren, zij zijn in veel gevallen de eersten die gaan studeren. Zij ontberen soms de kennis of (ten onrechte) het zelfvertrouwen om de stap naar het hoger onderwijs te zetten. Voor hen is van grote waarde als zij in of rond hun school in contact kunnen komen met voorbeeldfiguren en zo een eigen netwerk op kunnen bouwen binnen het hbo. Rolmodellen en begeleiding van studenten door studenten kunnen het verschil maken. Door hen op de juiste manier in te zetten, kunnen zij er voor zorgen dat iedere student dezelfde kansen krijgt op een succesvolle studie.

Aandacht voor diversiteit en verscheidenheid
Gezien de cijfers uit onderzoek voelt Fontys de urgente noodzaak om in te spelen op inclusief onderwijs en gelijke kansen. In de waardenset van Fontys wordt aandacht voor diversiteit en verscheidenheid dan ook expliciet benoemd. Fontys respecteert én waardeert diversiteit, juist omdat de verschillen tussen mensen verrijkt en inspireert. Daarbij heeft Fontys de ambitie om dit in gezamenlijkheid op te pakken, dus samen met studenten, professionals en collega’s. Deze visie past ook binnen de bredere ambities die Fontys zich heeft gesteld voor haar studenten, namelijk een maximale en optimale ontplooiing, een juiste studiekeuze op basis van talent en een passend opleidingstraject

Pre-academic programme
Het plan van Fontys bestaat uit een pre-academic programme: een driedaagse, voorafgaand aan de introductieweek, waarin deelnemers met docenten en coaches aan de slag gaan met zaken als ‘persoonlijk leiderschap’, ‘netwerken’, de eigen identiteit en ‘academisch zelfvertrouwen’. “Gelijksoortige programma’s lopen al bij universiteiten in Los Angeles, Leuven en Rotterdam. Maar er is wel een verschil: bij Fontys stopt het niet ná deze driedaagse. De studenten kunnen daarna zelf ‘coaches’ worden van nieuwe leerlingen (dat kan dan vanaf volgend jaar) en ze geven docenten en studieloopbaanbegeleiders kennis over de doelgroep. Nienke Meulenbroeks van de dienst Onderwijs en Onderzoek: “Deze studenten kennen the road to succes en kunnen daardoor ook zelf weer studenten helpen.”

Economische opleidingen
De eerste versie van het pre-academic programma start in het economische domein. Uit onderzoek bleek namelijk dat juist dáár de meeste afhakers zitten. Bij de economische opleidingen van Fontys haalt van mbo-studenten 26 procent het eerste jaar niet. Terwijl dat bij havisten 10 procent is. Maar als de mbo’ers óók een migratieachtergrond hebben, is de uitval nóg hoger: 45 procent, Overigens is iedereen welkom bij het programma, ook leerlingen uit andere domeinen of met een andere achtergrond voor wie de overstap naar het hbo groot is. “Maar dat is nu niet onze eerste focus en je moet ten slotte ergens beginnen. Als dit slaagt, dan kunnen we het Fontys-breed gaan aanbieden”, aldus Meulenbroeks.

Samenwerking
Het programma kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen de diensten Onderwijs en Onderzoek, Studentvoorzieningen en Marketing en Communicatie van Fontys. “Die samenwerking heeft als pluspunt dat ieder vanuit zijn eigen expertise iets kon toevoegen. Zo heeft M&C veel contacten met mbo’s. Dat is handig want met hen willen we nauw samenwerken, omdat bij deze groep de grootst uitval is”, legt Rob Doorleijers uit. Hij is adviseur Aansluiting Toeleverend Onderwijs.

Meer informatie over het programma is te krijgen bij Rob Doorleijers (r.doorleijers@fontys.nl), Nienke Meulenbroeks (n.meulenbroeks@fontys.nl) en Robbert Vermulst (robbert.vermulst@fontys.nl).

auteur: Monique van Laar