oktober

Joris Fiers wordt gekozen tot fietsheld

SocMed

Tijdens de Fontys Vitaliteitsweek eind september gingen zes Fontysdirecteuren de uitdaging met elkaar aan om vaker met de fiets naar het werk of een zakelijke afspraak te reizen. Dat was niet alleen lekker gezond voor henzelf, maar ook gezond voor de campusomgeving. Hiermee wilden zij het voorbeeld geven hoe zij een gezonde duurzame campus zien en daarmee anderen inspireren. Want fietsende medewerkers zijn fitte medewerkers en bovendien zorgen we zo samen voor een campus waarop het goed vertoeven is.

De zes directeuren, Marjo Spee (FHJ), Joris Fiers (JHS), Monique Peels (dienst H&F), Karen Cox (FHMG), Matty van Est (FSH) en Anja Klomps (FHEC), gingen tijdens de Vitaliteitsweek met elkaar de uitdaging aan om vaker met de fiets naar het werk of naar een zakelijke afspraak te reizen. Hoewel voor een aantal deelnemers fietsend naar het werk al gemeengoed was, was het voor anderen even wennen. Het fietsen werd serieus opgepakt en leidde tot flink wat fietskilometers en leuke online berichten.

Zo ging Monique Peels op zondagavond haar agenda na en berichtte de organisatie hoe haar reisplan voor de hele week eruit zou zien. En jawel, ook het openbaar vervoer was deze week een optie. “Als directeur Huisvesting en Facilitaire Zaken weet ik voor welke uitdagingen wij staan om nu en in de toekomst leefbare en aantrekkelijke campussen aan te kunnen bieden aan onze studenten en medewerkers. Anders reizen en werken is één van de maatregelen om daaraan bij te dragen. Fietsend of met openbaar vervoer naar het werk draagt bovendien meteen bij aan onze duurzaamheids- en vitaliteitsambities. Ik heb het door deze challenge daadwerkelijk zelf ondervonden en de voordelen ervaren, het is eigenlijk een kwestie van mindset”, aldus Monique Peels.

Marjo Spee ging al dagelijks fietsend naar het werk en zag de uitdaging om ook anderen te inspireren dat vaker te doen. “Ik voel me fris en fit als ik ‘s ochtends op mijn werk aan kom en mijn hoofd is lekker leeg als ik thuiskom”, aldus Marjo Spee.

Winnaar Fietschallenge 2019
Maar er kan er maar één de winnaar zijn! Na een ‘lang en nauwkeurig juryberaad’ is besloten dat de winnaar van de Fietschallenge2019 Joris Fiers is. Want bij je vader in het weekend een e-bike ophalen om aan de Fietschallenge mee te kunnen doen, je de vraag stellen waar je aan begonnen bent, al fietsend eigenlijk volop aan het genieten zijn van de beweging en de omgeving en op het einde van de week tot conclusie komen dat je ‘om’ bent en vaker gaat fietsen, terwijl je toch een aardig eindje van je werk woont, dat willen we natuurlijk belonen met de eeuwige roem als Fietsheld! Een betere ambassadeur kan de Juridische Hogeschool zich niet wensen.
“Ik ga zeker vaker de fiets gebruiken, ik vond het echt een ontspanningsmoment! En eerlijk gezegd mogen we ons best wat meer bewust zijn van ons reisgedrag. Dat hoeft echt niet alle dagen, maar 1 of 2 keer in de week moet toch lukken?”, aldus Joris Fiers.
Benieuwd wie de volgende keer de uitdaging aangaat en de wisseltrofee van Fontys Fietsheld op het bureau mag zetten!

Fontys Vitaliteitsweek
Fontys vindt het belangrijk dat studenten een goede balans vinden tussen studie en ontspanning. En dat medewerkers gezond en vitaal kunnen werken. Daarom organiseerde Fontys Vitaal in samenwerking met bevlogen Fontys-ambassadeurs deze week - gedurende de Nationale Vitaliteitsweek - allerlei activiteiten op verschillende Fontys-locaties.

Auteur: Tanja Steenhorst