december

Studenten tonen hun werk bij Kunstkraak in Tilburg

kunstkraak

Maandag 12 december om 11:00 uur openen studenten van de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (DBKV) van Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg de expositie Kunst Kraak in de leegstaande panden aan de Bisschop Zwijsenstraat in Tilburg. Nico de Bont stelt deze leegstaande panden graag ter beschikking om ruimte te bieden aan jong talent en om het monument vitaal te houden. Kunst Kraak toont de werken van zestien derdejaarsstudenten en is tot en met donderdag 15 december gratis te bezoeken tussen 12:00 en 17:00 uur.

Kunst Kraak
Het onderwijs voor de kunstdocenten in spe draait om drie thema’s: educator, maker en beschouwer. Voor het vak Beeldlab hebben de studenten de afgelopen weken gewerkt aan een kunsteducatief product. Ieder vanuit zijn eigen visie, perspectief en proces. De expositie toont dan ook een verscheidenheid aan werken, met als verbindend element een gedicht dat speciaal voor deze tijdelijke expositie geschreven is door student Ina Brinkert. Het gedicht is te beluisteren tijdens de expositie.

Monumenten levend houden
Omdat er in het hogeschoolpand te weinig ruimte was om de werken te exposeren, hebben de studenten De Bont benaderd om gebruik te mogen maken van de leegstaande panden aan de Bisschop Zwijsenstraat. De Bont heeft deze panden enkele jaren geleden aangekocht om het gebied in oude glorie te herstellen. Het plan is om hier woningen te realiseren met in de kapel en tuin ruimte om te verblijven en te ontmoeten. Met dit initiatief wordt de historische omgeving levend en vitaal gehouden, belangrijk voor het behoud van een monument. Bovendien geeft het bedrijf graag ruimte aan jong talent om zich te ontwikkelen.

De expositie is gratis te bezoeken van maandag 12 december tot en met donderdag 15 december tussen 12:00 en 17:00 uur.

Auteur: Mariëlle Hulshoff