Eindhoven,
juni

Engineering alumnus denkt groot en bouwt Escaperoom!

escaperoom.jpg

Sil Michels (28 jaar) studeerde in 2011 af als Mechanical Engineer aan Fontys Hogeschool Engineering. Tijdens en na zijn studie werkte hij bij Prodrive Technologies B.V. op Ekkersrijt en daar heeft hij zich sterk kunnen ontwikkelen in verschillende functies. Toen hij na het bereiken van zijn doelstellingen in een zwart gat viel kwam hij tot de conclusie dat hij toch ook eens ergens anders een kijkje wilde nemen. Na een bezoekje aan collega Marijn Hummelink, werd hij steeds enthousiaster: “We gaan een eigen bedrijf starten, midden op het Stratumseind!”

Totaalervaring bieden
Het idee ontstond om een escape room te openen in het centrum van Eindhoven met een horecagelegenheid eraan gekoppeld. Bovendien wilden de engineers natuurlijk techniek in de room gebruiken. Met als doel mensen een totaalervaring te kunnen bieden, van ontvangst, escape room experience en nagenieten tot en met een drankje of zelfs dineren aan toe. De keuze viel op de Oude Rechtbank en daar is de room dan ook opgezet. Eind mei 2015 bezochten de eerste groepen de “Suspicious Farmhouse” room van Escape Room Eindhoven. Vanaf het begin af aan was men zeer enthousiast en ontvingen de ondernemers veel recensies op internet. In mei 2016 werden zij zelfs verkozen tot 3e best gewaardeerde escape room van heel Nederland!

Inmiddels is het concept zelfs verkocht aan de andere kant van de wereld en wordt de room nogmaals nagebouwd in een loods. Wanneer deze compleet getest is wordt deze met een container per schip naar Aruba vervoerd. In augustus vliegt Sil daarheen om met twee anderen de room op locatie in te bouwen.

Samenwerking zoeken
Verder zijn de twee ondernemers hard bezig om technische bedrijven uit de regio aan zich te koppelen. Inmiddels zijn er al vele gegadigden waarvan enkele concreet. De room wordt ingezet voor het toetsen van competenties, praktische sollicitatiegesprekken, teambuilding en zelfs recruitment voor detacheringsbedrijven. In de toekomst hopen Sil en Marijn dat elk technisch bedrijf in de regio eerst de mensen een praktische test laat ondergaan als onderdeel van de sollicitatieprocedure. Dit omdat de samenwerking binnen bedrijven is en dit in de room op slimme manieren tot uiting wordt gebracht. Het is zelfs mogelijk om mensen met toegekende rollen de room te laten betreden. Al met al zijn de mogelijkheden eindeloos en gehoopt wordt dan ook volgend jaar een 2e room te openen waarin de uitdagingen en verassingen nog groter zijn en waarbij nog nets iets meer techniek gebruikt zal worden. Ook wordt de samenwerking met technische bedrijven en scholen meer opgezocht. Op deze manier zal een synergetische driehoek ontstaan; Escaperoom Eindhoven, bedrijven en studenten.

Als oud-student van Fontys hoopt Sil andere studenten te inspireren hun opleiding af te maken en vanuit daar verder te groeien: ‘Ga op zoek naar je passie en inspireer andere mensen om ook dat te doen...’.

Auteur: Monique van Laar