maart

Employeneurs als hybride docenten

Fontys, Kennispact MBO Brabant en TMC partners in opleiden volgende generatie technische professionals

Fontys_ROC_TMC_Employeneurs_hybride_docenten

Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (BEnT), Kennispact MBO Brabant en TMC slaan de handen in één om met hybride docenten een oplossing te bieden voor het tekort aan goede technische docenten. De drie partijen zijn bezig om wensen en behoeften te concretiseren zodat TMC-Employeneurs als zelfverzekerde docenten de volgende generatie technische professionals kan inspireren en opleiden. Een constructie die past bij de behoefte in het onderwijs én perfect past binnen het arbeidsmodel van TMC.

Net als het bedrijfsleven heeft het onderwijs moeite met het invullen van vacatures. Daarbij kan het onderwijs (vaak) niet concurreren met de hogere beloning die het bedrijfsleven biedt. Peter van Ierland, verantwoordelijk voor Kennispact MBO Brabant, het samenwerkingsverband van acht MBO-scholen geeft aan dat steeds minder technische professionals uit de praktijk overstappen naar het onderwijs. “En het aantal aanmeldingen voor de lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs loopt ook al jaren terug”, bevestigt Gerard Lenssen, directeur van Fontys Hogeschool BEnT. “Het daagt ons uit om te zoeken naar oplossingen buiten de reguliere trajecten.” Samen met TMC besloten zij te onderzoeken of het arbeidsmodel van TMC mogelijkheden biedt om technische professionals onder passende voorwaarden voor de klas te krijgen.

“Wij zijn ervan overtuigd dat het de mensen achter de techniek zijn die de wereld mooier, efficiënter en duurzamer maken. Als die mensen er straks niet meer zijn, hebben we een probleem dat groter is dan één bedrijf of één sector.”

Ronald van Gerwen, CEO TMC Nederland: “TMC is een partner in de hightech industrie. Je verantwoordelijkheid nemen in de ontwikkeling daarvan, hoort daarbij. Voor ons is het logisch dat wij onze mensen de mogelijkheid geven dit te doen. Wij zijn ervan overtuigd dat het de mensen achter de techniek zijn die de wereld mooier, efficiënter en duurzamer maken. Als die mensen er straks niet meer zijn, hebben we een probleem dat groter is dan één bedrijf of één sector.” Employeneurship, het arbeidsmodel van TMC, zorgt voor technische professionals met een uniek dna. Ze staan open voor uitdagingen, hebben een hoge mate van betrokkenheid, werken flexibel en zijn gewend om kennis te delen. “Daarbij zijn veel van onze Employeneurs maatschappelijk betrokken, trots op hun vak en dat willen ze graag laten zien. Dat blijkt wel uit de ruim veertig enthousiaste collega’s die reageerden op een eerste oproep binnen onze organisatie.”

Inmiddels heeft er een eerste pizzasessie plaatsgevonden met alle betrokkenen om ideeën uit te wisselen en de volgende stappen te bepalen om Employeneurs voor de klas te krijgen. Gezamenlijk hebben de partijen een oriëntatietraject ingericht met onder andere meeloopdagen waarin gekeken wordt naar skills, aanwezige kennis en beschikbare uren. Het streven is om uiteindelijk komend schooljaar te kunnen invullen met een stuk of tien TMC-Employeneurs als hybride docent.

Auteur: Petra Biesheuvel