juli

Eindelijk weer expositie voor studenten minor Graphic Design

ExpominorGD

Op 24 juni jl. vond er een expositie plaats in Cultureel Centrum Jan van Besouw in Goirle. Deze expositie was vormgegeven en ingericht door studenten van de minor Graphic Design van Fontys Economische Hogeschool Tilburg.

Design for good
De minor bestaat uit drie projecten die studenten met een voldoende moeten afronden om de minor te behalen. Eén van die projecten is het project ‘conceptueel’. Voor dit project onderzoeken studenten wat het thema ‘design for good’ voor hen betekent en verdiepen ze zich in verschillende global issues. De global issues zijn het startpunt voor studenten om verdiepend onderzoek te doen naar een persoonlijk(er) onderwerp.
Na de onderzoeksfase gaan ze kijken hoe ze hun boodschap het beste kunnen vertalen en maken ze hun concept visueel.

Designforgood

Expositie
De uiteindelijke concepten worden ook tentoongesteld. In 2018 was de eerste expositie bij festival Mundial en in 2019 was er een samenwerking met reclamebureau Scheepens en mochten studenten exposeren bij hen op locatie. Helaas kon er daarna een tijd geen expositie op locatie plaatsvinden door de pandemie. Studenten exposeerden wel, maar via Instagram.

Gelukkig was het dit jaar weer mogelijk om hun werk in het echt te laten zien op locatie! En dat was een groot succes: het werk was van hoge kwaliteit en er kwamen veel bezoekers die uitgenodigd waren door studenten en de opleiding. Ook werd er een bezoekersprijs uitgereikt aan de student met het beste concept. Gracie Lee uit Singapore ging er met de prijs vandoor met haar project over de visie vanuit de Aziatische cultuur over het gebruik van medicatie in het Westen. Voorbeelden van andere thema’s waar studenten aan hebben gewerkt: de impact van een scheiding op kinderen, de Westerse opvoeding van mannen, in transitie zijn, het schoonheidsideaal en het uitsterven van de bij.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Bekijk dan onze Instagrampagina (@fontysgraphicdesignexpo) voor de projecten van de afgelopen jaren en houd 'm goed in de gaten! We hopen dat we vanaf nu elk half jaar weer kunnen afsluiten met een mooie expositie waar studenten met trots hun werk kunnen presenteren.

Auteur: Sjoukje van der Haring