Eindhoven,
februari

Eeuwige jeugd en gezondheid lijken dankzij stamcellen in zicht

Innovation Origins

Zou een grote droom van de mensheid – eeuwige jeugd en eeuwige gezondheid – misschien toch nog uitkomen? Wel, we zijn er waarschijnlijk nog niet helemaal, maar een nieuwe vondst in het stamcelonderzoek zou zeker een stap in die richting kunnen zijn. Onderzoekers onder leiding van bioloog Vlad Cojocaru van het Nederlandse Hubrecht Institute hebben samen met collega’s van het Max-Planck-Institut in Münster ontdekt hoe normale menselijke cellen kunnen worden omgezet in stamcellen.

Het verschil tussen de celtypes is of het DNA op een bepaald moment “gelezen” of “niet gelezen” is. Hier sturen eiwitten, zogenaamde transcriptiefactoren, het signaal om het DNA in de cel te lezen of om te stoppen met lezen. Identiteitsveranderingen, waarbij cellen van een niet-geïdentificeerde cel naar een specifiek celtype gaan, vinden op natuurlijke wijze plaats tijdens de ontwikkeling. Deze overgangen kunnen echter ook worden teruggedraaid. Japanse onderzoekers kregen in 2012 de Nobelprijs, nadat ze voor het eerst normale huidcellen hadden teruggebracht tot een stamcel.

Lees verder op Innovation Origins.