januari

Eerstejaarsstudenten pitchen businessplan tijdens Fontys Best Business

2500px-fbb-2018-shantimedia(14van158)

Van zenuwen was amper iets te merken bij de zeventig eerstejaarsstudenten van Fontys Hogeschool Marketing en Management (FHMM) die donderdag 20 december hun businessplan pitchten voor een deskundige jury. Het doel: enthousiasmeren van de juryleden én de haalbaarheid van hun plan toetsen.

In het leerarrangement ‘De ondernemende manager’ krijgen eerstejaarsstudenten van de opleidingen Commerciële Economie en Ondernemerschap & Retail Management van FHMM de opdracht om een product of een dienst voor een bestaand bedrijf te bedenken. Op vrijwillige basis mogen ze hun businessplan pitchen voor een 25-koppige jury bestaande uit bankiers, accountants, ondernemers, docenten en ouderejaarsstudenten. Je zou er de zenuwen van krijgen, maar dat valt mee want de studenten zijn voorbereid met een pitchtraining. ‘Ze moeten in het begin van de training wat koudwatervrees overwinnen, maar als ze daar eenmaal doorheen zijn, maken ze een enorme ontwikkeling door,’ vertelt jurylid en pitchtrainer Ralf Fleuren van Bliqsem trots.

Duurzaam alternatief
Na de voorrondes worden er door de jury vier finalisten aangewezen die zich nogmaals presenteren in een spannende eindronde. De vijf studenten van E-Nettinq trappen af met een groen businessplan. Omdat de overheid de subsidie op zonnepanelen verlaagt, bedachten zij een interessant en duurzaam alternatief voor eigenaars van zonnepanelen. Deze E-Miles kunnen ingezet worden voor het elektrisch laden van hun auto of voor kortingen op duurzame en fairtrade producten. De studenten ondersteunen hun verhaal met een financiële onderbouwing die staat als een huis. Bovendien houden ze - heel realistisch - rekening met rode cijfers in de eerste jaren van hun onderneming.

De groep Scula presenteert een lieveheersbeestje waarop basisschoolleerlingen door middel van het indrukken van knoppen antwoorden kunnen geven op meerkeuzevragen. De beestjes zijn verbonden met software en maken individuele begeleiding door de leerkracht mogelijk.De studenten van Smart Locks presenteren een app waardoor je in een vakantiepark altijd je sleutel bij je hebt. Festisolutions tenslotte, heeft een app bedacht die festivalbezoek efficiënter maakt.

Hoog niveau
De jury prijst het hoge niveau van de presentaties van de eerstejaarsstudenten. ‘Het bedrijfsleven gaat over vier jaar nog veel profijt van jullie hebben’, zegt jurylid Boj Nefkens van Markeffect. De derde prijs gaat naar Smart Locks, de tweede naar Scula en de eerste prijs naar E-Nettinq. Volgens jurylid Geert van Rooij van Rabobank Eindhoven-Veldhoven hebben de winnaars dat vooral te danken aan het feit dat ze zo goed hebben nagedacht over de financiële haalbaarheid en bruikbaarheid van hun plan.

De winnaars Jochem Snellen, Ries Huijbregts, Victor van der Meer, Stef van Beers en Rob Rombouts van E-Nettinq zijn verrast en blij met de duizend euro die ze gewonnen hebben. Wat is het geheim van hun succes? Jochem hoeft niet lang na te denken: ‘We hebben een waterdicht en realistisch plan. Omdat wij elkaar allemaal al kennen van het mbo, kennen we elkaar beter en kunnen we kritisch zijn tegen elkaar. Door het geven van eerlijke feedback zijn we het plan continu blijven verbeteren, met dit als eindresultaat.’ Ries vult aan: ‘Iedereen is ingezet op zijn talenten, daarmee houden we elkaar scherp.’ Het enige puntje van kritiek van de jury was dat hun presentatie beter had gekund.
Jochem: ‘We zaten inderdaad meer op de inhoud, daar hadden ze dus wel gelijk in.’

Complimenten
Docenten Ingrid Peels en René Kastelijn tekenden voor de organisatie van de elfde editie van Fontys Best Business. Rabobank is de hoofdsponsor van het evenement. Geert van Rooij van Rabobank Eindhoven-Veldhoven vertelt waarom ze dat doen. ‘Wij hebben als bank een uitvoerende, adviserende en maatschappelijke rol. Bij een event als dit komen al deze functies samen. We helpen door het adviseren van de studenten, we voeren uit door in de jury plaats te nemen en het maatschappelijke deel zit verwerkt in het steunen van een mooi event als dit. Bovendien is het voor ons natuurlijk ook een goede manier om onszelf hier te presenteren. Ik vind het mooi om te zien dat deze eerstejaarsstudenten hier al zo zelfverzekerd op het podium staan, dat is echt een groot compliment waard.’

De Rabobank schreef ook een artikel over Fontys Best Business (pag.24), klik hier.

Om nog even na te genieten is er een aftermovie door Mons Records gemaakt.

Foto's zijn gemaakt door Shanti Media.

(auteur: Ingrid Oonincx)