Eindhoven,

Eerste Neuromarketingboek voor studenten in het Hoger Onderwijs verschenen!

boekneuromarketing.jpg

Docente Eveline van Zeeland van Fontys Hogeschool Marketing en Management schreef het allereerste echte studieboek neuromarketing. Vanuit een neutraal perspectief geschreven, breed onderbouwd en daarmee zeer geschikt als basisboek voor het hoger onderwijs. Het boek verschijnt op woensdag 22 juni 2016 bij uitgeverij Coutinho. Basisboek neuromarketing – Neuro-onderzoek voor marketing- en communicatieprofessionals is geschikt voor studenten aan marketing- en communicatieopleidingen in het hoger onderwijs en kan ingezet worden voor vakken zoals marktonderzoek, marketingcommunicatie en consumentengedrag. Ook voor marketing- en communicatieprofessionals in de praktijk is dit boek een nuttig naslagwerk. Het helpt professionals in korte tijd de essentie van neuromarketing te doorgronden en geeft handvatten voor de toepassing van neuro-onderzoek.

Neuromarketing in het kort
Ons lichaam uit wat we van binnen voelen. Of een commercial of productverpakking de klant blij of niet blij maakt, kan worden onderzocht door de lichamelijke reactie van de klant te meten. Dat meten van de lichamelijke reactie gebeurt met behulp van neuro-onderzoekstechnieken. Neuromarketing is het onderzoeken van de reactie van de hersenen en de rest van het lichaam op marketingprikkels. Daardoor biedt neuromarketing inzicht in zowel het bewuste als onbewuste proces in de mens. Door neuro-onderzoek in te zetten kunnen marketing- en communicatieprofessionals consumentengedrag beter begrijpen, effectiever communiceren en succesvoller innovaties vermarkten.

Kracht in verdieping
Basisboek neuromarketing geeft een kritische en wetenschappelijk onderbouwde inleiding in dit jonge onderzoeksgebied. Het model De complementaire cirkel van marktonderzoek helpt studenten en professionals om neuro-onderzoek in het bredere geheel van onderzoeksmethodes te plaatsen. Er wordt beschreven wat neuromarketing is en waarom en wanneer het ingezet kan worden. De werking van neuro-onderzoek wordt uitgelegd en een reeks van toepassingsmogelijkheden in marketing en communicatie komen middels diverse (praktijk)voorbeelden aan bod. De kracht van het boek zit in de verdieping. Een enorme collectie wetenschappelijke bronnen dient als onderbouwing van het verhaal, op een manier waarbij wetenschap naar de praktijk wordt gehaald. Van Zeeland: ‘Mijn persoonlijke missie was om te laten zien wat voor een prachtig onderzoek er allemaal wordt gedaan en dit, door die onderzoeken in Jip-en-Janneketaal te vertalen, mee te geven aan het brede publiek. Wetenschappelijk onderzoek heeft volgens mij pas waarde als de praktijk er iets mee kan, en op deze wijze heb ik geprobeerd dat te bewerkstelligen’.

Nieuwsgierigheid
Van Zeeland, misschien wel de ‘Freek Vonk’ van de neuromarketing, benadrukt hoe vreselijk leuk en spannend neuromarketing is. Het is een vakgebied voor nieuwsgierige mensen (immers de eindbestemming ligt nog open), en eenmaal in de wereld van de neuromarketing wordt de nieuwsgierigheid alleen maar verder aangewakkerd. Neurologen worden vaak vergeleken met sterrenkundigen: beiden doen onderzoek naar een domein waar we waarschijnlijk meer niet van weten dan wel. Van Zeeland: ‘Die ontdekkingsreis door het onbekende is iets wat niet alleen mij, maar ook de mensen met wie ik mijn kennis deel (studenten en de business) ontzettend aanspreekt. Met dit boek hoop ik dan ook vooral mijn passie, bevlogenheid en nieuwsgierigheid over te brengen, en ik hoop voornamelijk dat het aanzet tot een meer onderzoekende houding bij de lezer’.

Eveline van Zeeland studeerde Psychologie en Algemene Economie, doceerde aan diverse opleidingen en was HRM-consultant. Ze werkt als docent en onderzoeker aan Fontys Hogeschool Marketing en Management en promoveert op neuro-onderzoek naar de rol van vertrouwen in een B2B-context.

Over Basisboek Neuromarketing:
“Voor velen is neuro-onderzoek een ietwat abstract begrip. In Basisboek Neuromarketing weet de auteur op een heldere wijze de toepassingsmogelijkheden voor uitdagingen in het commerciële werkveld te omschrijven. Een aanrader voor iedere marketing- en communicatieprofessional die verder durft te kijken dan de geijkte onderzoekspaden.”
Twan Arts, Docent Marktonderzoek Fontys

Over de auteur:
“Na het gloedvolle, inspirerende verhaal van Eveline van Zeeland ben ik anders naar neuromarketing gaan kijken. Vooral omdat het veel toegankelijker is dan ik in eerste instantie dacht.”
Mark van Heijningen, Directeur Marketing SAP

Auteur: Monique van Laar