oktober

Een kijkje in de wereld van... Studentondernemer Tim van Osch

Fontys Ondernemers - zeeland_Moment

Studentondernemer Tim van Osch is software engineer in spé maar heeft nu al zijn eigen onderneming Pollex. Binnen deze onderneming maakt hij samen met zijn compagnon meetinstrumenten. Pollex werkt samen met waterschappen, provincies en gemeentes. Door de Fontys Studentondernemersregeling kan hij zowel persoonlijk groeien als zijn studie en onderneming goed combineren.

Pollex is begonnen als klein webdesign bedrijf. Ondertussen is het gegroeid naar een volwaardige onderneming waarin meetinstrumentatie wordt ontwikkeld voor een nu al indrukwekkend klantenbestand. Voorbeeld is monitoringsapparatuur die elk kwartier de stand van het water en de luchttemperatuur meet. Zo kan een waterschap bijna real time zien of er actie nodig is. Het opzetten van zo’n business kost natuurlijk veel tijd en gelukkig heeft een docent Tim geattendeerd op de Fontys Studentondernemersregeling. Dit zou hem helpen zijn studie en onderneming beter te combineren. En dit gebeurde, met succes.

De docent verwees hem door naar een business developer van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap. De business developer is een coach die iedere studentondernemer toegewezen krijgt waarna hij/zij zich aanmeldt voor de Fontys Studentondernemersregeling. Deze business developer heeft veel contact met verschillende (student)ondernemers en kan op diverse facetten van de onderneming ondersteuning en advies bieden. Tim werd toegelaten en dit zorgde ervoor dat hij de onderneming kon betrekken binnen de projecten van zijn minor en tevens kon afstuderen binnen zijn eigen bedrijf.

Als student software engineering zijn er bepaalde ondernemerscompetenties die nog beter ontwikkeld kunnen worden, geeft Tim aan. Tijdens het ondernemerschap heeft hij vooral veel over het sociale aspect geleerd, doordat er bijvoorbeeld goed gecommuniceerd moest worden met (potentiële) klanten. De business developer heeft hem hierbij ondersteund en geadviseerd. “Ik vind het zelf heel fijn dat ik in mijn onderneming de kans krijg om aan persoonlijke ontwikkeling te doen en daar heel erg in te groeien”, vertelt Tim.

Fontys Studentondernemersregeling
Dankzij de Fontys Studentondernemersregeling kunnen Fontys studentondernemers o.a. stage lopen of afstuderen binnen hun eigen bedrijf, kunnen ze aanspraak maken op een aangepaste aanwezigheidsplicht en tentamenregeling en krijgen ze coaching op zowel de bedrijfsmatige kant als persoonlijke ontwikkeling. De regeling zorgt er mede voor dat studentondernemers meer tijd en vrijheid krijgen om hun studie en bedrijf te combineren. Met de regeling worden studentondernemers gestimuleerd om zichzelf te ontplooien als succesvolle ondernemer en het moet het uitvallen van studentondernemers binnen opleidingen tegengaan.

Bij Tim heeft de Studentondernemersregeling ervoor gezorgd dat hij tijdens zijn minor en afstuderen veel aandacht aan zijn bedrijf kon besteden, waardoor hij na zijn afstuderen meteen door kan gaan met een goedlopend bedrijf. Op dit moment is Pollex flink aan het uitbreiden en liggen er mooie kansen te wachten in de toekomst.

Benieuwd naar het verhaal van Tim? Bekijk de onderstaande portretvideo.

Wil jij weten of de Fontys Studentondernemersregeling ook iets voor jou is? Bekijk dan snel de informatie over deze regeling op onze website.

Auteur: Rhiannon Coolen |