september

Een kijkje in de wereld van… Studentondernemer Sander Centen

Schermafbeelding 2021-09-27 om 10.29.45

Fontys student Sander Centen studeert Werktuigbouwkunde maar is ook trots eigenaar van het bedrijf Onderdeelpro. Wat begon als een hobby is ondertussen een goed lopend bedrijf waar bromfietsliefhebbers terecht kunnen als ze op zoek zijn naar bromfietsonderdelen. Door onderdelen aan te bieden en met regelmaat unieke bromfietsen biedt studentondernemer Sander een totaaloplossing.

Op zijn 13e levensjaar heeft Sander Centen bij toeval zijn passie ontdekt. Wat toentertijd begon met het repareren van een kapotte bromfiets, is uitgegroeid tot een handelsonderneming. Momenteel concentreert Sander zich nog op oldtimer bromfietsen en aanverwante goederen, maar zijn doel is om in de toekomst ook andere producten te gaan verhandelen. Door het opkopen van een grote voorraad onderdelen die hij nu verkoopt via platforms en zijn eigen website is het bedrijf Onderdeelpro in een stroomversnelling gekomen.

Voor Sander was het een hobby waar hij dagelijks mee bezig kon zijn. Al snel bleek deze hobby toch meer tijd te kosten dan hij van tevoren had voorzien. Want bij het runnen van een bedrijf komen meer zaken kijken dan enkel het inkopen en verkopen van bromfietsonderdelen. Sander besloot om zijn kennis over ondernemerschap bij te spijkeren tijdens de Fontys minor ondernemerschap. De stap naar de aanmelding voor de Fontys Studentondernemersregeling volgde snel.

Fontys Studentondernemersregeling
Dankzij de Fontys Studentondernemersregeling kunnen Fontys studentondernemers o.a. stage lopen of afstuderen binnen hun eigen bedrijf, kunnen ze aanspraak maken op een aangepaste aanwezigheidsplicht en tentamenregeling en krijgen ze coaching op zowel de bedrijfsmatige kant als persoonlijke ontwikkeling.
De regeling zorgt er mede voor dat studentondernemers meer tijd en vrijheid krijgen om hun studie en bedrijf te combineren. De regeling moet het uitvallen van studentondernemers binnen opleidingen tegengaan en studentondernemers worden hiermee gestimuleerd om zichzelf te ontplooien als succesvolle ondernemer.

Sander koos ervoor om zijn stage toch bij een extern bedrijf te doen. Hij wil namelijk kennis buiten zijn eigen bedrijf opdoen en de balans behouden tussen verkoop en techniek. Niet voor niets koos hij ten slotte voor de opleiding Werktuigbouwkunde. Met de faciliteiten vanuit de Fontys Studentondernemersregeling maakt Sander vooral gebruik van coaching waarbij hij zijn kennis over ondernemerschap bijspijkert en zichzelf ontwikkelt als persoon. Met deze mooie combinatie is Sander goed voorbereid om Onderdeelpro nog sneller te laten groeien. Indien Sander er later toch voor kiest om als deeltijd- ondernemer aan de slag te gaan, dan heeft het bedrijfsleven een ondernemende werknemer waar ze trots op kunnen zijn.

Benieuwd naar het verhaal van Sander? Bekijk dan de onderstaande portretvideo.

Wil jij weten of de Fontys Studentondernemersregeling ook iets voor jou is? Bekijk dan snel de informatie over deze regeling op onze website.

Auteur: Irene Vriezen | Fontys Centrum voor Ondernemerschap