maart

Meester Jansen is in het weekend DJ Admin

Oud-student Fontys Lerarenopleiding Sittard combineert droombaan met passie voor onderwijs

dj admin

Je droombaan combineren met je grootste passie? De 31-jarige Rick Jansen uit Roermond bewijst dat het kan. Vier dagen per week staat Rick als economiedocent voor de klas. Tot donderdagmiddag. Dan pakt hij de trein of auto richting het vliegveld, om vervolgens over de hele wereld te draaien als DJ Admin.

Maandagmorgen. Opstaan, douchen, aankleden en een kop koffie. En na het ontbijt met frisse zin op weg naar je werk. Herkenbaar? Voor docent Rick Jansen ziet het ochtendritueel er op de maandagen net wat anders uit. Zonder vertraging komt hij op maandagmorgen na een weekend vol buitenlandse optredens aan op de luchthaven van Nederland. Volgende halte: het Philips van Horne in Weert.

Hoe combineer je beide banen?
“Waar een wil is, is ook een weg. Ik ben bereid mijn privéleven op te geven. Wil je tot ongekende hoogte komen, dan moet je concessies doen. Kei hard willen werken, dingen durven opofferen en opzij durven zetten. En geen zelfmedelijden kennen.”

Wat vinden je leerlingen van jouw dj-bestaan?
“Ik geef les aan scholieren van havo 3 en mavo 3/4. De meeste leerlingen vinden het heel tof wat ik doe, er zijn er ook wel die het ‘wel oke’ vinden. Iedere maandag als ik terugkom, gaat het de eerste tien minuten echt niet over economie. Dan gaat het over wat ik heb meegemaakt. Daarna duiken we samen de lesstof in.”

Kun je dingen die je meemaakt als dj verwerken in je lessen?
“Economie is een actualiteitenvak, maar kan ook heel tijdloos zijn. Ik vind het leuk om het over cultuur te hebben en dit ook in mijn lessen te gebruiken. Daarnaast maak ik ook wel eens de link met economische dingen als de wisselkoers en handel.”

Hoe zit dat met lessen voorbereiden, huiswerk nakijken, ouderavonden?
“Het voorbereiden van mijn lessen doe ik vaak in het vliegtuig. Nakijken doe ik zo veel mogelijk thuis. En ouderavonden… tja… daar maak ik gewoon tijd voor!”

Wat heb je geleerd bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)?
“In 2010 heb ik mijn tweedegraadsbevoegdheid behaald. Ik gaf destijds les op een mbo-school. De docenten bij FLOS leerden me dat empathie en inlevingsvermogen misschien wel de belangrijkste competenties van een leraar zijn. De lessen van toen neem ik nog altijd mee de klas in.”

Raad je anderen (met een grote hobby) het leraarschap aan?
“Ik ben afgestudeerd als internationaal econoom en dat zou een stuk lastiger te combineren zijn met mijn baan als dj. Het onderwijs is best flexibel, kent veel vrije dagen (ja, dat mag best gezegd worden) en de waardering die je krijgt, is enorm. Kinderen houden je aan de grond, zorgen dat je niet gaat zweven. Ik vind de combinatie heerlijk. Zolang mijn leerlingen tevreden met me zijn en de mensen voor wie ik muziek maak zijn dat ook, blijf ik gewoon 80/90/100 uur per week werken!”

Flexibele deeltijdstudie iets voor jou?
Ben je klaar voor de volgende stap in het onderwijs of kun je niet wachten om als docent voor de klas te staan? Ben je afgestudeerd aan de pabo of lerarenopleiding of ben je als carrièreswitcher toe aan een nieuwe uitdaging? Dan is een verkorte flexibele deeltijdopleiding bij Fontys Lerarenopleiding Sittard wellicht iets voor jou!

Auteur: Ellen Langenhuijsen