Design Thinking voor deelmobiliteit

Studenten van lectoraten HRM en Psychologie ontwerpen voor deelmobiliteit aan de hand van design thinking methode

Pressure cooker DT april 2022

Onder leiding van het Design Thinking team van HRM en Psychologie vond op 14 april de halfjaarlijkse interventie-ontwikkeling pressure cooker plaats, speciaal voor afstudeerstudenten van de lectoraten van ons instituut. Tijdens deze dag ervaarden 16 studenten de basis van dit gedachtengoed, in een soort snelkookpan (pressure cooker). Zij doorliepen de meeste stappen van Design Thinking door aan een maatschappelijk vraagstuk van een échte opdrachtgever te werken. Gemeente Eindhoven daagde de studenten uit om na te denken over deelvervoer en hoe Eindhovense inwoners verleid kunnen worden om hier meer gebruik van te maken. Uiteindelijk zijn er vier innovatieve concepten ontstaan, waaruit de jury één winnaar koos.

Pitches
Er werden drie pitches geven, waaronder een ‘try before you drive’ aanbod om een proefperiode te krijgen waarin je deelvervoer gratis kan proberen, maar ook een introductieactiviteit om de vervoermiddelen te leren kennen. Pitch nummer twee was het idee om ambassadeurs te vinden die hun buren enthousiasmeren over het gebruik van deelauto’s. Deze ambassadeurs wonen in wijken waar huishoudens twee auto’s hebben, om mensen te overtuigen dat ze hun tweede auto weg kunnen doen en een deelauto met de buren kunnen gebruiken. De derde pitch ging over een idee waarbij alle deelauto’s dezelfde look en feel krijgen: een echt Eindhovens tintje waaraan ze herkenbaar zijn. Dit maakt de deelauto’s zichtbaarder zodat mensen gerustgesteld worden dat er genoeg deelauto’s zijn om een beroep op te doen. Daarnaast mogen deelauto’s gebuik maken van de busbaan, zodat het aantrekkelijker wordt om met de deelauto te gaan in plaats van met je eigen auto.

Waarom Design Thinking?
Design Thinking is een denkwijze om met innovatieve oplossingen te komen voor complexe, maatschappelijke vraagstukken. Design Thinking kent vier uitgangspunten: mensgericht, samenwerken, experimenteren en itereren. Deze vier uitgangspunten zorgen ervoor dat oplossingen samen met de praktijk en doelgroep uitgewerkt en getoetst worden. Uiteindelijk ontstaan hierdoor oplossingen die goed aansluiten bij de beleefwereld van de doelgroep, die draagvlak hebben onder alle stakeholders, en die de praktijk een stap vooruit helpen. Meer weten over Design Thinking? Bekijk deze video voor een korte uitleg, of neem contact op met lectoraatmensentechnologie@fontys.nl.

Auteur: Hanna van Beelen