Eindhoven,
27
juli
2022
|
08:49
Europe/Amsterdam

Bij Philips staat transparantie voorop. ‘Dat mogen patiënten en medische professionals van ons verwachten’

Innovation Origins

The RepTrak Company onderzoekt de reputatie van bedrijven in meer dan zestig landen. In Nederland staan vier bedrijven uit de Brainportregio in de top zes. In deze serie vragen we aan Philips (1), ASML (2) en VDL (6) waar de sleutel tot een goede reputatie ligt. Innovation Origins met Nanda Huizing, hoofd merk, communicatie en digital van Philips Benelux.

Toen Philips topman Frans van Houten de eerstekwartaalcijfers van dit jaar presenteerde, had hij “een dubbele boodschap.” Het feit dat het aantal geplaatste orders met vijf procent groeide en de interesse in hightech mri-operatiekamers groot is, geeft aan dat er “vertrouwen is van de klanten in onze strategie en in de toekomst”, aldus Van Houten. Het slechte nieuws? De cijfers vielen niet zo hoog uit als had gekund, mede door grote tekorten in de toeleveringsketen. Daarnaast moet het bedrijf nog eens 165 miljoen euro extra opzij leggen voor een terugroepactie van slaapapneu-apparaten.

Transparantie
“Daar mogen we het best over hebben hoor”, zegt Nanda Huizing. “Ieder bedrijf heeft uitdagingen. En die terugroepactie is op dit moment de onze. Het is voor ons heel belangrijk dat mensen Philips vertrouwen. Belangrijk is nu met name hoe je met zo’n situatie omgaat. Het is aan ons om het op te lossen en er transparant over te communiceren. Zo kunnen we er alleen maar beter uitkomen. Dat mogen patiënten en medische professionals van ons verwachten.”

Eerste plek
Ander goed nieuws is dat Philips in de RepTrak ranking van 2022 voor de vijftiende keer op de eerste plaats staat. Geen enkel ander Nederlands bedrijf wist zo vaak op rij te winnen. “We werken hard aan een goede reputatie”, aldus Huizing. “Mensen moeten vertrouwen hebben in het merk Philips, anders gaan ziekenhuizen niet met ons in zee. Aan mij en mijn team de taak om te zorgen dat iedereen onze strategie en ons verhaal begrijpt.”

Nieuwe focus
In de afgelopen vijfentwintig jaar die Huizing bij het Eindhovense bedrijf werkte, veranderde er veel. Zo transformeerde Philips van elektronica- en verlichtingsmerk naar een gezondheidstechnologiebedrijf. De brandmanager maakt de switch van dichtbij mee. “Het grootste verschil is dat we, sinds we in 2016 die keuze maakten, een veel duidelijkere strategie hebben. Voorheen was Philips een conglomeraat met verschillende bedrijfstakken. Van componenten tot televisies en van lampen tot chips. Nu hebben we een heel concrete, eenduidige missie: vanaf 2030 jaarlijks het leven van 2,5 miljard te verbeteren.”

 

Lees meer nieuws op Innovation Origins.