10
juli
2018
|
09:33
Europe/Amsterdam

Afstudeerexpositie: uniek concept van kennisdelen, netwerken en toetsen in 1

Op 3, 4 en 5 juli 2018 presenteerden zo’n 150 4e jaars studenten van Fontys Paramedische Hogeschool hun onderzoek op de afstudeerexpositie. Vrienden, familie en werkveld konden zien wat deze studenten van de bachelors fysiotherapie, logopedie, podotherapie, MBRT (Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken) en Mens en Techniek (differentiatie orthopedische technologie) onderzocht hadden. Hun resultaten en de waarde ervan voor de beroepspraktijk presenteerden ze met een zelf ontworpen poster in het Explorelab van Fontys gebouw TF in Eindhoven. Tijdens de expositie gingen de studenten in gesprek met de verschillende bezoekers, maar werden zij tussendoor ook getoetst door zowel docenten als door vertegenwoordigers uit het werkveld. Een greep uit de actuele thema’s: hoe nodig je laaggeletterden uit voor een gezondheidsonderzoek, hoe zet je echografie in bij dysfagie, wat is de meerwaarde van oncologisch multidisciplinair overleg, welke verschillen zijn er in sedentair gedrag na een CVA en welk effect hebben prefab elementen onder de voorvoet?

Uniek concept

Hoe toets je het eindniveau van studenten? Maar vooral ook hoe kun je elk jaar de buitenwereld laten zien wat je studenten kunnen? Docenten van Fontys Paramedische Hogeschool bedachten daarvoor de afstudeerexpositie. Mark Arts (docent-onderzoeker en organisator van dit paramedische event): ‘Studenten doen samen met docenten zo veel waardevol onderzoek, dat moet niet in gesloten kamertjes blijven, dat moet je met trots laten zien! We willen met de afstudeerexpositie ook onze verschillende werkvelden inspireren om met ons samen te werken en onderzoek te laten doen.’

De expositie heeft elke dag een of twee rondes met 30 - 40 studenten van verschillende opleidingen. Elke student wordt door drie experts getoetst, terwijl bezoekers ook rondlopen. ‘Ik was erg zenuwachtig van tevoren, maar merkte al snel dat dit niet nodig was. De sfeer was heel relaxt en gemoedelijk. Het is heel anders dan wanneer je in een klaslokaal moet gaan presenteren en verdedigen. Ik ben er van overtuigd dat er op deze manier veel meer uit de studenten gehaald wordt!’, aldus Sabine van Bergen (student podotherapie). Ook Karlijn Stam (student MBRT-duaal) geeft aan zenuwachtig te zijn geweest voordat de expositie begon. ‘Maar ik vond het heel leuk om mijn poster te presenteren tijdens de afstudeerexpositie en nadat de eerste beoordelaar geweest was verdween de spanning en heb ik echt genoten van het presenteren.’ ‘Fantastisch dat we naast het onderzoek van onze zoon, ook zien wat zijn studiegenoten gedaan hebben’, zegt een van de aanwezige ouders. ‘In deze tijd is interprofessioneel samenwerken een vaardigheid die elke zorgprofessional moet beheersen. Deze expositie zorgt ervoor dat je op een eenvoudige manier andere disciplines leert kennen. Dat is tenslotte de basis voor samenwerken: weten wat die ander kan en kent’, zegt een enthousiaste stagebegeleider die voor de tweede keer de expositie bezoekt. Maar ook docenten zijn enthousiast. Zo zegt Vera van Heugten (docent logopedie) dat ze het mooi vindt dat studenten de kans krijgen om hun enthousiasme voor het vakgebied actief te delen met professionals uit het werkveld. Arts zegt nog: ‘Ik heb met meerdere professionals gesproken die hierheen zijn gekomen om actief op zoek te gaan naar potentieel nieuwe medewerkers voor hun instituten. Hoe gaaf is het dat studenten hier potentieel met een baan naar buiten lopen? De uitstraling van de exposities groeit en daar zijn we apetrots op!

Winnaars publieksaward: kennis voor het werkveld

In elke expositieronde kan het publiek zijn favoriete poster kiezen. Zes afstudeerders wonnen deze keer de publieksaward voor de beste poster: Pleun Leppens (logopedie), Karlijn Stam (MBRT-duaal), Sabine van Bergen (podotherapie), Lars Ruwaard (fysiotherapie), Melisa Çinar (podotherapie) en Rico Pustjens (MBRT). De winnaars laten stuk voor stuk zien dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de continue ontwikkeling van de zorg en de zorgprofessional, met name op het gebied van het welzijn en het stimuleren van zelfredzaamheid van mensen, al dan niet ondersteund door technologie.

Wat kan het werkveld met de resultaten van hun praktijkgericht onderzoek?

Pleun: Uit de resultaten van mijn onderzoek is een kernwoordenlijst ontstaan die inzicht geeft in het verschil in kernwoorden tussen Nederlandstalige kinderen en meertalige kinderen met een migratieachtergrond. Door onder andere Logopedisten, Taalondersteuners en Asielzoekerscentra kan nu specifiek worden ingespeeld op deze kernwoorden waardoor kinderen met een migratieachtergrond kunnen worden ondersteund in de Nederlandse taal.

Melisa en Sabine onderzochten verschillende aspecten van afdekmateriaal op de slijtage van podotherapeutische zolen. Zolen zonder afdekmateriaal blijken in drie weken al sneller in te zakken. ‘Podotherapeuten zouden dit dus wel moeten gebruiken, tegen de – internationale - trend in om het niet te doen’, aldus Sabine. Uit het deelonderzoek van Melisa bleek dat een leren afdeklaag door patiënten als minder positief werd ervaren. Daarnaast kwam naar voren dat de juiste informatievoorziening voor hen belangrijk is.

 

Karlijn en Rico onderzochten in respectievelijk het Elisabeth-Tweestedenziekenhuis in Tilburg en Zuyderland Medisch Centrum te Heerlen met fantomen (model van een lichaamsdeel, bedoeld om mee te oefenen bij genees- of verpleegkundig onderwijs) hoe met minder straling de beeldkwaliteit behouden kan worden. In ziekenhuizen wordt met protocollen gewerkt om zo eventuele verkeerde diagnoses te voorkomen. Hun resultaten vormen een basis voor verder onderzoek op patiënten. Zo zou misschien in de nabije toekomst met minder straling een juiste diagnose met beeldvormende apparatuur gedaan kunnen worden.

Lars leverde een bijdrage aan een deelonderzoek van het RAAK-SIA project PARASOl. Dit onderzoek richt zich op een nieuwe manier van behandelen bij patiënten met matig SOLK (Somatisch Onbegrepen Lichamelijke Klachten). ‘Bijzonder is dat dit een studie is waarbij blended care en geïntegreerde zorg onderzocht wordt in een multidisciplinaire behandeling in de eerste lijn bij de fysiotherapeut en POH-GGZ. Zowel in de opleiding als in het werkveld wordt relatief weinig met blended care gedaan’, aldus Els van Westrienen (docent-onderzoeker van deze interventiestudie). Volgens haar koos Lars niet de makkelijkste weg door met data van de Activ8's (activiteitenmeter) aan de slag te gaan en de bijbehorende soort statistiek, maar heeft hij het wel tot een mooi einde gebracht. Lars zelf zegt over zijn resultaten: ‘Helaas lijken die erop te wijzen dat de interventie in de huidige vorm geen uitkomst biedt voor het behandelen van deze patiëntengroep. Maar, mijn onderzoek is slechts een deelonderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer de hele PARASOL interventie geanalyseerd en geëvalueerd wordt er zeker aanbevelingen uit voortkomen voor het werkveld.’

 

Volgende afstudeerexpositie augustus 2018

Fontys Paramedische Hogeschool brengt met praktijkgericht onderzoek het onderwijs, het werkveld en innovatie samen voor de zorg van morgen. Heb jij of of je (zorg)organisatie vragen of ideeën waarmee onze studenten aan de slag kunnen? Of wil je een beeld krijgen welke kennis we samen met je kunnen ontwikkelen? Kom dan naar de volgende afstudeerexpositie van Fontys Paramedische Hogeschool op 28 en 30 augustus. Op de website wordt het programma medio augustus bekendgemaakt. Als je niets wil missen, kun je je ook aanmelden bij health@fontys.nl

 

foto's: Frank van Welie en Marcel Zijlmans