september

Afstudeerders International Lifestyle Studies profileren zich als ontdekkers van morgen

Graduation Expo 2018_0214

Tachtig afstudeerders van Fontys International Lifestyle Studies ontvingen afgelopen vrijdag hun diploma. Ze presenteerden hun werk drie dagen lang in EVE, de voormalige polygonale loods in de Tilburgse Spoorzone. De belangstelling voor deze vijfde Graduation Expo, met als thema Future Nomads, was groot. Ook tijdens de netwerkavond, waar de afstudeerders hun concepten presenteerden aan vertegenwoordigers van onder meer bedrijven en overheden.

‘Waarom krijgen scholieren wel les over het verleden, maar niet over de toekomst?’ Docent Futures Research Tessa Cramer vroeg het zich tijdens de netwerkavond hardop af. Want wie weet wat de toekomst in petto heeft, kan daarop anticiperen. De behoefte daaraan groeit, evenals de beroepsgroep die zich daarmee bezig houdt. ‘Steeds meer professionals noemen zich futurist. Dat is mede dankzij het bestaan van opleidingen als Fontys International Lifestyle Studies’, aldus Cramer. Naast haar werk als docent, werkte Cramer afgelopen jaren aan een proefschrift waarin ze die beroepsgroep in kaart heeft gebracht. Binnenkort promoveert ze erop. Voor de afstudeerders kwam ze met geruststellende woorden. ‘De arbeidsmarkt zit op jullie te wachten.’

De cijfers spreken wat dat betreft voor zich. Afgelopen vijf jaar zijn 376 studenten afgestudeerd. Uit onderzoek blijkt dat 87,5 procent daarvan een baan heeft. Iets meer dan 10 procent heeft een eigen bedrijf. ‘ILS is na vijf lichtingen volwassen geworden’, merkte onderwijsmanager Anja Sparidaans op. Ze zoomde in op de karakteristieken van de opleiding. ‘Trends zijn altijd het vertrekpunt voor de ontwikkelde concepten. Een andere belangrijke missie is dat de concepten bijdragen aan een betere samenleving. Dat is geen loze opmerking, maar dat is duidelijk zichtbaar en verankerd in het opleidingsprofiel.’ Het thema Future Nomads was dan ook niet zomaar gekozen. ‘Deze afstudeerders zijn de ontdekkers van morgen, die de wereld als een uitdagend speelveld zien en die geen grenzen ervaren. Ze hebben van de opleiding een rugzak vol kennis en een open blik meegekregen. Daarnaast koesteren ze hun vrijheid en mobiliteit en zijn ze onderdeel van een internationale generatie die zich niet tot één land beperkt.’ Het voorbeeld ervan stond na haar op het podium. Cécile Cremer, die behoort tot de eerste lichting afstudeerders, heeft inmiddels een eigen bedrijf. Daarnaast is ze Global President van LaFutura, een organisatie waarin trendspotters uit heel de wereld zich verenigd hebben. ‘Sinds ik als 17-jarig meisje naar Peru vertrok, wil ik me inzetten om de kwaliteit van leven van anderen te verbeteren.’ Die bevlogenheid deelt ze met de nieuwe generatie afstudeerders.

Dat spreekt onder meer uit de vijf concepten die genomineerd waren voor de Gouden Meesterproef, een prijs voor de beste afstudeerscriptie. Simone Michielsen ontwikkelde Meat Me Halfway, een concept dat het vleesgebruik moet terugdringen. Sekspeditie is een concept van Amber van Weert dat seksualiteit onder jongeren weer bespreekbaar moet maken. Juliëtte Stoffels bedacht een smartwatch en app die een bezoek van kinderen met autisme aan de Efteling aangenamer moeten maken. Helen Fitzpatrick wil met haar concept The Community Safety Day Programme de veiligheid in de townships van Kaapstad vergroten. De Gouden Meesterproef ging uiteindelijk naar Patrick Engels. Met Grijs Gebied richt hij zich op studenten van ROC Tilburg. De kennis die ze aangereikt krijgen over onder meer seksualiteit en gender gebruiken de studenten om in samenwerking met Contour De Twern ‘eigen’ workshops voor jongeren te organiseren. ‘Door kennis te delen en deze onderwerpen bespreekbaar te maken vormen zij samen de sociale motor voor verandering’, aldus Patrick. Dat meer aandacht voor seksualiteit nog niet zo gek zou zijn, bleek ook uit de keuze van het publiek. Die kende een extra prijs toe aan de hierboven genoemde meesterproef van Amber van Weert.

​(Op de foto: winnaar van de Gouden Meesterproef Patrick Engels)
(Tekst Paul Geerts)