Eindhoven,
29
juni
2022
|
20:16
Europe/Amsterdam

Ad Zorg en Technologie nu ook beschikbaar voor de markt

Pieter van Gorkom

De Fontys Associate degree Zorg en Technologie, verkozen tot topopleiding, is met ingang van het studiejaar 2022-2023 ook met een aantal modules beschikbaar voor de werkende professional (Fontys PRO). Groepen met studenten samen met werkende zorgprofessionals: daarvan wordt het onderwijs volgens docent-onderzoeker Pieter van Gorkom alleen maar interessanter.

Anders en een tikje tegendraads. Zo mag je het curriculum van de Ad Zorg en Technologie volgens docent-onderzoeker Pieter van Gorkom gerust typeren. ‘In het hbo volg je vaak lessen volgens een bepaald rooster. Dan dit vak, dan het volgende. Bij de Ad Technologie en Zorg hebben we het onderwijs op een heel andere manier georganiseerd. Alles draait om opdrachten die je tot een goed einde moet brengen. De theorie die je daarvoor nodig hebt, wordt je aangereikt. Kortom: theorie en praktijk komen van meet af aan samen, zodat je snapt wat het nut is van de theorie en die beter begrijpt.’

Het staat volgens Pieter als een paal boven water dat studenten veel van dit type onderwijs opsteken. ‘En dat niet alleen, ze vinden ons onderwijs ook superleuk. Niet voor niets is onze Ad uitgeroepen tot topopleiding.’ De Ad werkt met het ZelCom-model, vertelt Pieter. ‘Dat houdt in dat we ieder blok de zelfstandigheid van de professional in opleiding en de complexiteit van de materie verhogen. Onze ervaring is dat studenten op deze manier niet alleen veel meer leren, maar ook veel sneller.’

Modules voor de werkende professionals 
Vanaf het studiejaar 2022-2023 stelt de Ad Zorg en Technologie een aantal modules open voor de werkveld: denk aan zorginstellingen, welzijnsorganisaties en ontwikkelaars van (technologische) medische oplossingen. Pieter geeft een voorbeeld. ‘Een van de modules die we openstellen voor de werkende professional is ‘Inzet 3d printtechniek t.b.v. vergroten zelfredzaamheid’. In het eerste blok daarvan interviewen onze studenten dan gebruikers van een rolstoel, een rollator of een looprek. Zo’n apparaat werkt zelden perfect; gebruikers hebben bijna altijd wensen. De week erop maken ze een 3d ontwerp dat vervolgens bij ons in huis wordt gemaakt op een digitale printer. En in week drie wordt die aanpassing aangebracht. Zo praktisch is ons onderwijs. Je inventariseert, ontwerpt en verhelpt. Zorginstellingen kunnen hier veel van leren, maar andersom kunnen onze studenten ook weer veel opsteken van de ervaring van de al werkende professionals. Door de zorginstellingen bij ons onderwijs te betrekken ontstaat een gemixte onderwijsgroep met kennis, ideeën en ervaring. Daardoor leren onze studenten ook weer meer.’ Omgekeerd leren de professionals weer van de studenten omdat die toch met een frisse blik naar het werkveld en de problemen kijken. Zeker als we ook met de voltijdvariant van deze opleiding gaan starten.

360 graden rondleiding 
In het tweede jaar van de Ad Zorg en Technologie is er een module van vijf weken: technologie in wijkgerichte zorg genaamd. Pieter: ‘Dan komen meneer en mevrouw De Haas op bezoek: twee acteurs die helemaal ingelezen zijn. Het is een ouder paar met gebreken. Het idee is dat we hun met een team van zorgprofessionals zo goed mogelijk gaan ondersteunen, zodat ze veilig zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. De studenten hebben ook de mogelijkheid om met een 360 graden rondleiding door hun huis te lopen om een nog beter beeld te krijgen van hun situatie. De opdracht is dan: welke vragen stel je deze mensen om helder te krijgen wat ze nodig hebben? Bij dat gesprek kunnen allerlei zorgprofessionals aansluiten zoals een huisarts, een ergotherapeut en een fysiotherapeut.’ In week vijf komen meneer en mevrouw De Haas terug. Pieter: ‘Dan krijgen ze van onze cursisten advies met betrekking tot de inrichting van het huis, het koken, hoe ze het bed beter kunnen neerzetten, dat ze het bad beter kunnen vervangen door een douche zonder instap, noem maar op.’

CoP (Community of Practice) 
De derde en vierde module die medewerkers van zorginstellingen en technologiebedrijven vanaf het najaar van 2022 kunnen volgen, is de zogenaamde Community of Practice ofwel CoP genaamd. Pieter. ‘Het is een blok van tien weken waarin de studenten aan de slag gaan met een vraag van een zorginstelling. Geen fictieve vraag, maar een echte. Een voorbeeld van zo’n vraag is: ‘We hebben veel geld geïnvesteerd in een apparaat waar onze medewerkers amper mee werken. Onderzoek hoe dat komt en zorg ervoor dat het wordt gebruikt.’ Of: ‘Geef ons advies over slimme brillen.’

Voor de reguliere studenten, dus de studenten die de Ad Zorg en Technologie volgen, zijn er drie CoP’s. Pieter: ‘Bij de eerste twee CoP’s staat de vraag van een zorginstelling centraal, bij de derde de vraag van een producent van hulpmiddelen, die van ons wil weten of de technologie die ze hebben ontwikkeld kans van slagen heeft. Zo’n vraag is al eens bij ons neergelegd. Onze studenten hebben toen goed beargumenteerd geadviseerd de lancering uit te stellen, omdat aan enkele cruciale zaken onvoldoende aandacht was besteed.’ Professionals die deelmodules volgen, kunnen die volgens Pieter stapelen. ‘Besluiten ze later alsnog de hele opleiding te volgen, dan hoeven ze deze modules niet meer te doen. En wie de opleiding (op niveau 5) heeft afgerond, kan binnen Fontys bij een aantal opleidingen verder studeren richting Bachelorniveau 6.’

Rondleiding door het hart 
Zelf is Pieter opgeleid als verpleegkundige. Gaandeweg ging hij zich steeds verdiepen in de mogelijkheden van technologie. In het Explore Lab van Fontys geeft hij met een VR-bril een adembenemende rondleiding door het hart waarvan je eigen hartslag omhoog gaat. Pieter: ‘En de ontwikkelingen gaan maar door. Zo zijn we bezig 360-graden video’s te maken. De student ziet dan een virtuele praktijksituatie, met een zorgverlener en een patiënt in bed. Op een gegeven moment stopt de film en verschijnen er vijf keuzes op het scherm. Welke optie kies je? Vervolgens gaat de film verder volgens het scenario dat de student heeft gekozen, met alle gevolgen van dien…’

De video’s worden door de eigen studenten gemaakt, vertelt Pieter. ‘Dat is twee keer leerzaam: eerst bij het bedenken en maken van de video’s en daarna, als ze klaar zijn en worden ingezet, als lesmateriaal. Het mooie is: je kunt ongegeneerd foute keuzes maken, zonder dat de rest van de groep het ziet en zonder dat het vervelende consequenties heeft. Het is een comfortabele manier van leren, op een manier die iets van gamen weg heeft. Waarom ook niet? Voor een andere opleiding heb ik een virtuele escaperoom gebouwd die we daar inzetten om te toetsen. Een opleiding mag toch ook leuk zijn?’

Meer weten? 
Wil je meer weten over de Ad Associate Degree? Kijk dan hier, of neem contact op met Pieter van Gorkom, p.vangorkom@fontys.nl