Eindhoven,
juni

Actieplan Professionele Masters

profmasters.jpg

Afgelopen woensdag 15 juni werd op het Mediapark in Hilversum een Invitational Conference Masteronderwijs 2016 georganiseerd. De organisator van deze conferentie, het Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen, wilde hiermee meer aandacht vestigen op de professionele masteropleidingen die hbo Nederland aanbiedt.

In haar openingsspeech gaf minister Bussemaker aan veel belang te hechten aan een modern aanbod van professionele masters. Om de ontwikkeling die daarvoor nodig is mogelijk te maken, kon zij de Staatscourant van woensdag 15 juni laten zien, waarin aangekondigd werd dat de bestaande beperking in de bekostiging van professionele masters wordt opgeheven. Dat betekent dat alle hbo masteropleidingen voor bekostiging in aanmerking kunnen komen.

Meer masters aanbiedenIn Nederland volgen in vergelijking met andere Europese landen weinig studenten een masteropleiding. Dat komt vooral doordat afgestudeerden met een hbo-bachelordiploma niet doorstuderen. Al jaren beginnen er jaarlijks ongeveer 12.000 studenten aan een master op een hogeschool - 7.000 alleen al in de onderwijssector (en duizend die een niet-bekostigde opleiding doen). Dat zijn er maar weinig, op een totaal van zo'n 675.000 inschrijvingen in het hele hbo. De hogescholen moeten dus meer masteropleidingen gaan aanbieden, vindt de minister.

Het Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen heeft onder de vlag van de Vereniging Hogescholen een Actieplan Professionele Masters gelanceerd waarin een aantal concrete vervolgstappen worden genoemd om het masteraanbod te verbreden.

In het plan zijn drie concrete speerpunten benoemd:

• verdubbeling van het aantal masterstudenten in de komende vijf jaar,
  • maatschappelijke vragen, die vragen om een multidisciplinaire sectoroverstijgende aanpak zijn het startpunt voor het opzetten van een professionele master
  • aansluitend bij het profiel van de hogeschool.

Nadrukkelijk wordt in het ontwikkelen van nieuwe masteropleidingen ook de samenwerking gezocht met andere kennisinstellingen en maatschappelijke partners. Daarin is de betrokkenheid van lectoren en lectoraten van groot belang.

Tenslotte is het de ambitie om, naast de bestaande post- experience masters, ook meer doorstroommasters te realiseren.

De Dienst O&O zal initiatief nemen om met instituten de uitwerking van dit actieplan binnen Fontys op te pakken. Contactpersoon: Peter Peeters, Consultant Onderzoek & Valorisatie.

Zie ook Vereniging Hogescholen.

Auteur: Dienst O&O