januari

Aangepaste regels dragen van mondkapjes en quarantaine, update 63

LET OP: in deze update zijn de regels voor dragen mondkapjes in update 62 (17-01-22) geactualiseerd per 26-01-2022 en 01-02-2022

Update C

Tijdens de persconferentie van het kabinet van 25 januari 2022 werden verdere versoepelingen aangekondigd. Zo kunnen we weer uit eten, naar film en theater en sportwedstrijden. Tegelijkertijd stijgt het aantal besmettingen in recordtempo. Naast een gevoel van opluchting en vreugde, zullen er daarom ook gevoelens van onzekerheid en angst zijn, met name bij kwetsbare groepen. Dat is misschien ook zo onder onze studenten en medewerkers.

We realiseren ons dat het grote aantal besmettingen ook bij Fontys op dit moment verstorend werkt bij het uitvoeren van ons onderwijsproces. In de privé-situatie, maar ook bij Fontys zorgt het voor ‘gedoe’ en extra werk om de continuïteit van ons onderwijs en onderzoek te waarborgen. Op sommige plaatsen vraagt het echt om kunst- en vliegwerk, zowel van de collega’s die noodgedwongen thuis zitten, als de collega’s die op het werk zijn.

Blijf je daarom houden aan de maatregelen (handen wassen, afstand houden, ventileren, mondkapjes), want deze voorkomen uitval en beperken daarmee de druk op onze organisatie en onze studenten.

Dragen van mondkapjes
Om bij te dragen aan een gezonde en veilige werkomgeving en omdat het dragen van een mondkapje verplicht is gesteld op onderwijslocaties, stelt Fontys mondkapjes aan medewerkers beschikbaar tijdens werk wanneer zij daar niet zelf over beschikken op dat moment. Eenmalig wordt er in de loop van deze week (31 januari – 4 februari) een startvoorraad geleverd bij diensten en instituten (BU’s).
De regels voor het dragen van mondkapjes zijn aangepast. Het dragen van een mondkapje is verplicht. Het mondkapje mag vanaf 26 januari af:

• als je zit én je anderhalve meter afstand kunt houden.
  • bij belemmering van het geven of ontvangen van onderwijs (denk aan sport, dans, zang, toneel of situaties waarbij de veiligheid in het geding is.
  • als je eet/drinkt en een vaste zit-/staanplaats hebt én anderhalve meter afstand hebt tot anderen.
  • als je om medische redenen geen mondkapje kunt dragen. Je kunt dan wel een ‘eigen verklaring uitzondering mondkapjesplicht’ overleggen.

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mondkapje-verplicht lees je de meest actuele regels over het dragen van een mondkapje.

Quarantaineregels
De quarantaineregels zijn aangepast:

• Ben je 18-, dan hoef je niet in quarantaine als je in nauw contact bent geweest met iemand met corona en je zelf geen klachten hebt;
  • Ben je 18+, dan hoef je niet in quarantaine als je (meer dan een week geleden) bent ‘geboosterd’ en geen klachten vertoont, óf minder dan 8 weken geleden positief bent getest bij de GGD (en geen klachten hebt).

Wel geldt het advies om contact met ouderen of kwetsbaren tot 10 dagen na je laatste contact met een besmet persoon te vermijden. De richtlijnen zijn via Quarantaine Check COVID-19 | Rijksoverheid.nl te zien.