juni

Stichting Keep an Eye stimuleert circus van de toekomst

circus KAE 1

Circustenten hebben plaatsgemaakt voor theaters en festivals, de circuswereld is volop in beweging. Dit bleef niet onopgemerkt: de Keep An Eye Foundation, verbonden aan het Prins Bernhard Cultuurfonds, overhandigde de Tilburgse Academy of Circus and Performance Art vijftigduizend euro om haar laatstejaars een nog betere start te geven van hun carrière. John van Riemsdijk is de managing director van de opleiding en vertelde over zijn studenten, de opleiding en de investering.

Vanuit alle hoeken van de wereld komen studenten naar Fontys Hogeschool voor de Kunsten om hun kwaliteiten te tonen en te ontwikkelen. “Van Noord- tot Zuid-Europa tot Zuid-Amerika, we hebben ze hier allemaal. Ze verlaten huis en haard om in Tilburg aan hun toekomst te werken.” Die toekomst is er een die tot Johns blijdschap steeds rooskleuriger wordt. “Nederland is van oorsprong niet zo’n circusland, die cultuur leeft hier niet echt. Dat begint wel steeds meer te ontstaan. Je ziet het ook in talentontwikkelingsprogramma’s, waar dat eerst vooral sport, dans en muziek was, komt circus daar nu bij. En elk zichzelf respecterend theater heeft circus in zijn programma.” Ook de keuze van Stichting Keep an Eye laat dit zien; circus wordt steeds belangrijker in de Nederlandse entertainment cultuur. Inmiddels trekt de kunstvorm jaarlijks 1,2 miljoen bezoekers.

Het bedrag dat de stichting beschikbaar stelt, wordt grotendeels direct geïnvesteerd in de studenten. Een jury, bestaande uit een lid van de artistieke raad van de opleiding, de programmeur van Oerol en Circolo en de directeur van een HBO-circusopleiding in Denemarken, heeft uit een zevental aangedragen voorstellingen drie ‘groepen’ (twee van vijf personen en een eenmans-act) geselecteerd. Zij krijgen van augustus tot oktober de tijd, ruimte en de mogelijkheid om hun voorstellingen uit te werken en te oefenen. Die mogelijkheid hebben ze normaal niet snel. Vaak gaan ze toch eerst werken voordat ze aan eigen voorstellingen kunnen gaan werken en deze op kunnen voeren op een festival als Circolo.”

In het najaar komt Circolo de Tilburgse binnenstad opvrolijken. “Het is voor onze studenten al vanzelfsprekend dat zij optreden in theaters zoals dit jaar het geval zal zijn. Het is voor het publiek wel anders, maar het geeft wel goed weer wat het circus vandaag de dag is. En voor de drie uitverkorenen is het meteen een sprong in de professionele wereld, ze krijgen ook gewoon als volwaardige artiesten betaald.”

Met dit initiatief van Keep an Eye en het podium dat Circolo biedt, worden de artiesten verbonden aan Tilburg en dus Nederland. Ze krijgen in hun afstudeerjaar direct de kans om zich op zowel de Nederlandse als internationale markt in de kijker te spelen. De ogen zijn op hen gericht en Van Riemsdijk verwacht goede resultaten. “Als je het ziet, vind ik het een heel mooie dwarsdoorsnede van onze opleiding, waarin enerzijds veel techniek te zien is en er anderzijds op een creatieve manier gebruik gemaakt wordt van circus en alle mogelijkheden die daarbij horen.” De stichting richt zich op een langdurige samenwerking en zal naar verwachting de komende drie jaar deze steun bieden aan de afstuderende studenten van de Academy of Circus and Performance Art.

Auteur: Dienst M&C/Sabien Froger, student FHJ
Foto's: John van Riemsdijk