2AZ1 wint Fontys Willem Twee Chamber Music Contest

2AZ1

Het Kamermuziekensemble 2AZ1, Inês Lacerda (percussie) en Iván Sánchez (saxofoon), heeft de jury- én de pubieksprijs gewonnen van het Fontys Willem Twee Chamber Music ContestFontys Academy of Music and Performing Arts hield in samenwerking met Concertzaal Willem Twee voor de achtste keer een wedstrijd voor jonge kamermuziekensembles.

Als beginnend artiest is het fijn als je een duwtje in de rug krijgt. Zeker in de klassieke muziekwereld waar startende ensembles om erkenning vechten. Tijdens het Fontys Willem Twee Chamber Music Contest speelde 2AZ1 werk van Ned McGowan en Ximo Tarín Micó. 2AZ1 mag als beloning een betaald concert verzorgen in Concertzaal Willem Twee in 's-Hertogenbosch en een lunchpauzeconcert in Muziekgebouw Frits Philips te Eindhoven.

Biografie 2AZ1
2AZ1 is een percussie- en saxofoonduo gevormd in 2018 door Inês Lacerda en Iván Sánchez, twee studenten aan Fontys Academy of Music and Performing Arts. Omdat ze zich niet willen beperken tot één genre werken ze dagelijks aan de ontwikkeling van een breed repertoire, het opzoeken van de grenzen van de instrumenten en hebben ze als doel buiten de gebaande paden te treden. Bij alle projecten die ze tot nu toe gedaan hebben, zoals het werken met eigentijdse en geïmproviseerde muziek, samenwerkingen met jonge componisten en crossovers met theater en jazz, is het doel altijd geweest om als een eenheid te klinken en om energie en plezier over te brengen aan het publiek. De twee woorden die het duo het beste definiëren zijn “eenheid” en “geluid”, waar ook de naam 2AZ1 (twee als één) uit ontstaan is. Afgelopen jaar hebben ze de kans gehad om te werken met Fontys-docenten Marcel Andriessen, Andreas van Zoelen en Geert Baeckelandt en hebben ze masterclasses gevolgd bij Ramon Lormans en Nuno Aroso.

Auteur: Marielle Hulshoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten

Reacties (0)