januari

Studenten presenteren 'FoodGo' app

winnaars FBB 2020

Een app die wachtrijen in de kantines van alle Fontys Hogescholen drastisch vermindert én die tegelijkertijd voedselverspilling tegengaat. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Niet voor eerstejaars Fontys studenten Joep, Joost en Remy. Tijdens de twaalfde editie van Fontys Best Business wonnen zij op donderdag 9 januari een cheque van maar liefst duizend euro met de presentatie van hun businessplan voor ‘FoodGo’.

Fontys Best Business is een evenement dat propedeusestudenten van de opleidingen Commerciële Economie (CE) en Ondernemerschap en Retail Management (ORM) de kans biedt hun businessplan te pitchen voor een professionele jury van banken, accountants, fiscalisten, ondernemers, docenten en (oud-)studenten. Dit jaar hadden maar liefst 120 studenten, verdeeld over 24 projectgroepen zich aangemeld.

Dragons' Den
De opzet van Fontys Best Business is vergelijkbaar met die van het KRO-programma Dragons' Den. Elke groep studenten krijgt twintig minuten de tijd om de vijfkoppige jury ervan te overtuigen dat hun idee het beste is. Zo werd er een mobiele telefoon gepresenteerd die zichzelf oplaadt met behulp van zonne-energie en Wi-Fi-straling, had een groep dames een plan ontwikkeld om het hygiëneprobleem op festivals aan te pakken en kregen we een presentatie te zien over een vending machine die reizigers op Nederlandse stations voorziet van verse smoothies.

Ware professionals
Wat opviel was dat de studenten, vaak pas rond de twintig jaar oud, zich uitstekend hadden voorbereid. Ze waren niet alleen gekleed als ware professionals, ook stonden ze zelfverzekerd op het podium, bijna alsof pitchen hun tweede natuur is. De pitchtraining van Bliqsem heeft hier ongetwijfeld een belangrijke bijdrage aan geleverd. Op kritische vragen wisten de studenten zonder blikken of blozen een goed onderbouwd antwoord te geven, wat op veel waardering van de jury kon rekenen. Van de 24 groepen mochten er vijf hun pitch nogmaals doen voor de ‘finale dragons’ op het grote podium. En ook dat ging de studenten uitstekend af. Uiteindelijk gingen er vier teams met een prijs naar huis.

Bliqsemlunch
De Bliqsemlunch, aangeboden door pitchtrainer Ralf Fleuren, werd gewonnen door een groep studenten die, onder moederbedrijf TUI, ontzettend handig inspeelde op de maatschappelijke trend met hun plan voor TUI Eco Travel. Met hun aanstekelijke enthousiasme wisten deze studenten een onuitwisbare indruk te maken op de juryleden.

Derde prijs
De derde prijs, een cheque van 250 euro gesponsord door Markteffect, werd gewonnen door de dames van Maatjes, die de eenzaamheid onder alleenstaande ouderen willen terugbrengen door hen voor elkaar te laten koken. De jury zei de Maatjes-presentatie misschien nog wel het mooiste te vinden van allemaal.

Tweede prijs
De studenten van Co-Fizzy gingen er met een geldbedrag van 500 euro, gesponsord door de Rabobank, vandoor. Zij bedachten een vending-machine waar reizigers op de grootste stations van Nederland tegen een lage prijs gezonde(-re) frisdranken kunnen tappen in hun zelf meegebrachte flesje. De jury zag grote potentie in dit plan, met name vanwege de grote aandacht voor duurzaamheid.

Eerste prijs
Maar, de Miniplaybackshow zei het al, er kan er maar één de winnaar zijn. En dat zijn de heren van FoodGo, die van de Rabobank een cheque van maar liefst duizend euro kregen uitgereikt. De jury prees Joep, Joost en Remy voor hun heldere presentatie en hun goed doordachte en onderbouwde plan. De finale dragons zien daadwerkelijk brood in de FoodGo app en kunnen niet wachten tot deze daadwerkelijk gelanceerd wordt.

De organisatie
Organisatoren Ingrid Peels en René Kastelijn bedanken de juryleden (waaronder ook leden van de alumnistichting FAME), hoofdsponsor Rabobank en sponsoren Markteffect, Bliqsem, Denote en Marvia en niet te vergeten de deelnemers. “Want zonder jullie geen Fontys Best Business!” Ingrid en René kijken terecht trots terug op een geslaagd evenement met een groot aantal creatieve en innovatieve ideeën als gevolg.

Krenten in de pap
FHEC directeur en tevens jurylid Ronald Philipsen is trots op zijn studenten. “Ga er maar aan staan om als eerstejaarsstudent op een groot podium je plan te presenteren voor een volle zaal én een kritische jury. Ze hebben het stuk voor stuk fantastisch gedaan en ik ben dan ook oprecht trots op alle deelnemers. Evenementen als Fontys Best Business zijn voor mij echt de krenten in de pap, waarvoor ik graag tijd vrij maak in mijn agenda.”

Foto: Shanti Media: winnaars FBB 2020 (vlnr) Joep Konings, Joost van Beek en Remy Lahaye, samen met hoofdsponsor Rababonk vertegenwoordigd door Paul van Rijn.
Auteur: Tekstbureau Drukletters