1,1 miljoen euro om studenten op een loopbaan in het gebied van de euregio voor te bereiden

Grensoverschrijdende samenwerking van twee Nederlandse en twee Duitse hogescholen

Voor topstudenten van Fontys Venlo, Zuyd Hogeschool, Hochschule Düsseldorf en Hochschule Niederrhein is de komende drieënhalf jaar 1,1 miljoen euro uit het Europese INTERREG-programma beschikbaar om zich te oriënteren op een loopbaan bij bedrijven in de Nederlands-Duitse grensstreek. Fontys Venlo is initiatiefnemer van dit grensoverschrijdende samenwerkingsproject: “High Potentials Crossing Borders”.

Studenten kunnen vanaf het tweede studiejaar contacten met potentiële werkgevers aanknopen om te zien of er een beroepsmatige toekomst in de grensregio ligt. De bedrijven, vooral uit het Midden- en Kleinbedrijf (MKB), stellen hiervoor acht maanden een mentor ter beschikking om de student te begeleiden. Ook staat het leren van de Nederlandse of Duitse taal en cultuur centraal, alsook het opbouwen van een grensoverschrijdend netwerk. Het MKB kan door het project al in een vroeg stadium in contact komen met getalenteerde studenten als potentiële werknemers.

Het project wordt in het kader van het INTERREG-programma financieel ondersteund door de Europese Unie, de Provincie Limburg en het Bundesland Noordrijn Westfalen. De Kick Off bijeenkomst voor het project is op donderdag 18 mei 2017 om 15:00 uur op de campus van Fontys Venlo. Aanmelden kan door een mail te sturen aan: fibs-crossingborders@fontys.nl.

Auteur:: Anita Hammans