Huisstijl

Gebruik en richtlijnen pay-off 'for Society'

De pay-off en het Fontyslogo zijn twee aparte elementen. Het logo in combinatie met 'For Society' is niét het nieuwe Fontyslogo en is géén standaard en vast onderdeel van de Fontys huisstijl.

Hier lees je de uitgangspunten wanneer de pay-off te gebruiken:

  • Gebruik de pay-off altijd in uitingen die qua inhoud en uitstraling bijdragen aan de profilering van Fontys.
  • Het gaat om momenten en middelen waarin studenten, medewerkers en werkveldpartners vertellen over studeren en werken bij Fontys, én de betekenis daarvan. De pay-off dient niet alleen voor herkenbaarheid (profilering), maar vooral om onze maatschappelijke betekenis zichtbaar te maken (beeldvorming).
  • Als zelfstandig element gebruiken we de pay-off uitsluitend in middelen die dienen voor representatie en afzender, zoals: standaard powerpoint presentaties, aankleding campus, visitekaartje, diploma- en omslagmap, rollup banners en ander representatiematerialen.
  • Niet gebruiken in instructieve, functionele of instrumentele communicatie, zoals de Fontyspas, in de bewegwijzering, in handleidingen, etc.
  • Geen toevoeging aan namen of titels van centres of expertise, kenniscentra, events of projecten. Combinaties zoals Health for Society of Automotive for Society zijn niet toegestaan, omdat dit de kracht van één pay-off vermindert. Enige uitzondering: de minor AI for Society, omdat deze naam al bestond vóór de introductie van de pay-off.
    Sfeerafbeelding Fontys

    Logo

    De betekenis van het logo staat nog steeds als een huis. Fontys betekent in latijn Bron, bron van kennis, ontwikkeling, vernieuwing en dynamiek. In combinatie met het beeldmerk: de vliegvis; een bijzondere vis met de eigenschap af en toe boven het water uit te stijgen en daarmee boven zijn soortgenoten. De vinnen van de vis vormen bovenmaatse vleugels. 

    Het gebruik van het logo zorgt ervoor dat de afzender duidelijk zichtbaar is. Positie van het logo is afhankelijk van het middel en de boodschap. 

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Voorwaarden gebruik Fontyslogo 
    • Plaatsing van het Fontyslogo is vrij.
    • De hoogte en breedte van het logo blijven gelijk. Het is altijd een paarse vierkant vlak met witte tekst Fontys met vliegende vis, of een wit vierkantvlak met paarse tekst en vliegende vis.
    • Beeld- en woordmerk Fontys mogen nooit los van elkaar worden gebruikt, de 'vliegende vis' en 'Fontys' is een vaste combinatie.
    • Verkorte weergave van het Fontyslogo: het monogram (print, drukwerk) of de favicon (digitale uitingen).
    • Zwart-wit gebruik van het logo is ook toegestaan.
    Download logo's voor digitale doeleinden (via beeldbank)

    Download logo's voor drukwerk (via beeldbank)

    Download Richtlijnen pay-off For Society (PDF)


    Kleur

    Hoofdkleur is en blijft paars. Dat is de huiskleur van Fontys waar Fontys op herkend wordt. In de uiting is paars duidelijk en zichtbaar aanwezig. 

    Accent/Signaal kleuren

    Met een accent of signaal kleur wordt een boodschap of een actie extra onder de aandacht gebracht. Deze kleuren worden gebruikt op de Fontys website. Aan de voorkant (covers, omslagen, sjablonen, templates etc.) zijn deze kleuren in aanvulling op Fontys paars te gebruiken. Ook komen deze kleuren voor bij bijv. call-to-action communicatie. 

    Secundaire kleuren

    Deze ondersteunende kleuren kunnen indien gewenst, de vormgeving verlevendigen. Voorwaarde is wel dat de kleuren uit dit kleurenpallet ‘in binnenwerk’ gebruikt worden. Ze zijn altijd ondergeschikt aan paars, magenta en blauw. Het is niet de bedoeling dat Fontys in haar communicatie herkend gaat worden op deze kleuren. Wel is het mogelijk om een bepaalde kleur in de toegestane gradaties te gebruiken om de boodschap extra kracht bij te zetten. Bij duurzaamheid is bijvoorbeeld de kleur groen van toegevoegde waarde. Deze kleuren behoren niet tot het web-kleurgebruik. 

    Download kleurstalen met kleurcodes (PDF)
    Sfeerafbeelding Fontys


    Typografie

    Roboto is de huisstijlletter van Fontys en beschikbaar op de Fontys werkplekken (MS Office, Sharepoint, internet). 

    Dit open font wordt door alle devices geaccepteerd. Verschillende devices staan sinds 2022 het gebruik van een eigen lettertype niet meer toe. Daarom faseren we Fontys Frutiger uit. Roboto vervangt in 2023 ook het lettertype Arial in de ‘kantooromgeving’. Sjablonen in MS Office worden binnenkort aangepast. 

    Sfeerafbeelding Fontys


    Beeldstijl

    Fotografie en video

    Fontys is een ‘verbindingsmerk’, daarom zijn échte mensen het belangrijkste kenmerk in fotografie en video. Om het Fontys merk voelbaar te maken in onze beeldstijl hebben we de Fontys check bedacht die in het verlengde ligt van onze kernwaarden. Elke beeld van Fontys is herkenbaar aan de 3x✌️:

    Voelbaar: Toon echte emoties. Geen perfecte stock close ups maar echte vragen, emoties en situaties. Authentieke settings die we aansprekend en positief in beeld brengen.

    Verbindend: Niet zomaar een groep lachende mensen. Laat relaties zien, een blik die opgevangen wordt, objecten die elkaar raken. Beelden die samenzijn voelbaar maken.

    Vooruit: Het gevoel overbrengen dat je bij Fontys leert, onderzoekt, ontwikkelt, samenwerkt en daarmee stappen maakt. Beelden met dynamiek en energie in mensen en settings. Beweging hoeft niet letterlijk te zijn, het moet voelbaar zijn.

    Gebruik dus geen stockfoto’s. Veel stockfoto’s zijn in het algemeen te glad: mooie mensen met een nep glimlach en stralend witte tanden. We gaan voor authentieke foto’s van onze eigen studenten, medewerkers en werkveldpartners. Deze zorgen voor herkenning en dragen bij aan trotse ambassadeurs die het verhaal van Fontys op hun eigen wijze inkleuren.

    Goed om te weten over Beeldstijl

    • Beeldmateriaal toont de sfeer en beleving van studeren bij Fontys.
    • Authentieke, inspirerende beelden met lichte, heldere kleuren en professionele kwaliteit.
    • Mensen staan centraal; achtergrond is subtiel en ondersteunend.
    • Bij voorkeur full colour foto’s, passend bij Fontys-styling en responsive gebruik.
    • Foto’s hebben voldoende ruimte voor uitsnedes door vormgevers.


    Beeldlijnen

    Beeldlijnen - Fontys corporate

    In kader van bouwen aan bekendheid onder bepaalde doelgroepen hebben we een aantal beeldstijlen ontwikkeld: 

    • Fontys Professionals, met als doel te laten zien dat wij onderwijsaanbod hebben voor werkenden, werkzoekende, up-to-date professionals, carrièreswitchers en andere professionals. Als student bij Fontys werk je aan je ontwikkeling, voor jezelf én de maatschappij van morgen.
    • Onderzoekscommunicatie om bedrijven, instellingen en organisatie te laten zien hoe studenten, medewerkers en werkveldpartners oplossingen bedenken voor maatschappelijke vraagstukken. Iedereen werkt samen en leert van elkaar. Samen maken wij impact.
    • Werken bij Fontys om als werkgever te laten zien welke bijdrage jij als medewerker bij Fontys hebt. Op talentontwikkeling van studenten of op ontwikkeling van kennis bijvoorbeeld via onderzoek. Zo draag jij bij aan een betekenisvolle samenleving.

    Sfeerafbeelding Fontys
    Beeldlijnen - Fontys campagnes
    • Voor de werving van scholieren (NL/internationaal) hebben we het creatieve kernconcept JUMP IN ontwikkeld. JUMP IN moedigt aan om een eerste stap te zetten naar een opleiding, onderzoek, project of kans. Fontys vangt je op en helpt je verder.
    • We gaan dit concept ook voor onze andere doelgroepen inzetten: studenten, medewerkers en het werkveld.
    Voorbeelden
    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    int nog plaatsen

    Communicatiestijl

    Tone of voice

    Om het Fontys merk voelbaar te maken in onze communicatie hebben we de Fontys check bedacht die in het verlengde ligt van onze kernwaarden.

    Elke boodschap van Fontys is herkenbaar aan de 3x✌️:

    Voelbaar. Verbindend. Vooruit.

    ✌️ Voelbaar – Je spreekt mensen persoonlijk aan en sluit aan bij hun belevingswereld. Je gebruikt "jij" en "je" en laat zien dat je de mens achter de doelgroep ziet.

    ✌️ Verbindend – Je brengt mensen, ideeën en mogelijkheden samen. Je laat zien dat je onderdeel bent van de kennisgemeenschap en dat samen meer bereikt wordt dan alleen.

    ✌️ Vooruit – Je laat zien hoe dit zorgt voor vooruitgang. Nu en/of later. Vanuit optimisme bied je perspectief en mogelijkheden in plaats van problemen.

    Gebruik de 3x✌️ voor alles wat je maakt. Of het nu een flyer is, een Insta-story of een interview voor de media: stel jezelf steeds de vraag – is dit verdiepend, verbindend en vooruit? Zo houd je de merkessentie scherp, zonder te vervallen in standaard boodschappen.

    Voor medewerkers: Meer informatie over de toepassing van de Fontys check vind je op SharePoint .

    Storytelling

    De vele (beeld)verhalen van onze medewerkers en studenten vormen de corporate story en kleuren het verhaal van Fontys. Via deze verhalen laten we zien wie we zijn, wat we doen en hoe we dat ervaren. Wat studeren en werken bij Fontys betekent. Hoe je als student, medewerker samen met werkveldpartner een betekenisvolle bijdrage levert aan de maatschappij van morgen. Immers, heel Fontys werkt aan impact. We stimuleren onze ambassadeurs dit te delen en geven hun verhalen en voorbeelden in onze communicatiemiddelen en -kanalen een plek. Online en offline. Onze potentiële studenten, de ouders, intermediairs, bedrijven, organisaties en andere stakeholders vormen zich een beeld van Fontys aan de hand van wat ze horen, zien, lezen en ervaren. Samen maken wij Fontys, samen werken wij aan impact. #wijzijnfontys