Venlo,

Venlose mini-onderneming Forward Skills in de TOP 10 van Nederland

forwardskills-group-pictureklein.jpg

Mini-onderneming Forward Skills heeft een plekje bemachtigd in de halve finale van de wedstrijd ’Beste studentenbedrijf van 2016’ van de stichting Jong Ondernemen. Op 10 mei 2016 zal het team bestaand uit negen studenten van Fontys International Business School te Venlo strijden om een plek in de finale.

Consultancy bedrijf met drie services
Forward Skills is een consultancy bedrijf, bestaande uit studenten van verschillende nationaliteiten en opleidingen van Fontys International Business School in Venlo. Gebaseerd op de kennis en ervaring van het team, bieden zij drie services aan: Business Research, Marketing en Mediation. Het jonge bedrijf gelooft in het aangaan van een wederzijdse relatie gebaseerd op het matchen van hun waarden en vaardigheden met de bedrijven waarmee ze samenwerken. Ze hebben inmiddels al diverse projecten voor bedrijven uitgevoerd. Bijvoorbeeld voor het Eindhovense bedrijf Thunderbuild. Voor dit bedrijf onderzocht Forward Skills de mogelijkheden om uit te breiden naar Duitsland.

De selectieprocedure
Om mee te kunnen doen met deze wedstrijd, heeft het bedrijf het ondernemingsplan gepresenteerd, een promotievideo gemaakt en de links van de sociale media accounts gedeeld met de jury van Jong Ondernemen. Gebaseerd op deze criteria heeft de jury besloten dat Forward Skills naar de halve finale van de wedstrijd mocht. Hierna werd hen gevraagd om het ondernemingsplan te verbeteren met de feedback die gegeven werd door de jury, én om een andere opdracht uit te voeren.

Start-up company in de dop
Deze andere opdracht hield in om op één A4-tje te vertellen hoe Forward Skills omgezet kan worden in een start-up company. Om dit te realiseren moest een toekomstplan opgezet worden. Hierin moesten de toekomstige financiën, tijdsplanning en eventuele risico’s opgenomen worden.
Forward Skills is zeer enthousiast over het behalen van de halve finale, Kaytlin Knudson, General Manager vertelt: ‘dit kan ons alleen maar motiveren om ons best te doen, nog beter dan eerst, en om onze reis als een jong geïnspireerde groep voort te zetten om het beste uit ons bedrijf te halen’.

De grand finale in Amsterdam
Op 10 mei 2016 zal het gehele team van Forward Skills in Amsterdam strijden om een plek in de finale. Deze dag zal in het teken staan van het presenteren van het bedrijf voor een jury, wat allemaal plaats zal vinden op het ABN-AMRO hoofdkantoor. Daarnaast zal de uitdaging liggen in het werken aan een case. Gebaseerd op de resultaten van deze dag, zal de jury van Jong Ondernemen uiteindelijk bepalen welke vijf studentenbedrijven door zullen gaan naar de finale op 6 juni 2016.

Mini-onderneming vast onderdeel bij Fontys International Business School
In het tweede jaar van alle opleidingen, aangeboden door Fontys International Business School, nemen studenten deel aan het project: mini-onderneming. Dit is een project waarbij op een realistische manier gedurende tien maanden een onderneming wordt opgezet. Studenten van verschillende opleidingen worden verdeeld over de diverse mini-ondernemingen. De communicatie is in het Engels.

Er wordt een onderneming opgestart, een ondernemingsplan geschreven en er worden aandelen uitgegeven voor het financieren van de bedrijfsactiviteiten. De mini-onderneming ontwikkelt een eigen product, organiseert het productie- en het verkoopproces, motiveert collega’s om productief samen te werken, beantwoord vragen van aandeelhouders over de jaarcijfers en regelt de belastingafdracht.

Stichting Jong Ondernemen
Jong Ondernemen is een Nederlandse stichting, die actuele en relevante programma’s aanbiedt om ondernemerschap te kunnen ontwikkelen, in samenwerking met de economie en onderwijs. Jong Ondernemen probeert dus om studenten een ondernemende houding te geven die past bij de hedendaagse business cultuur.