Eindhoven,

Twee Horizon 2020 projecten voor Fontys Paramedische Hogeschool

Ageism

Recent zijn aan Fontys Paramedische Hogeschool twee Horizon 2020 projecten toegekend. Horizon 2020 is het programma van de Europese Commissie om Europees onderzoek en innovatie te stimuleren. De omvangrijke en internationaal opererende projecten SoCaTel en EuroAgeism zijn de eerste twee deelnames van Fontys aan het Horizon 2020 programma.

SoCaTel
Het project SoCaTel - onder penvoerderschap van de Universitat Rovira i Virgili in Tarragona, Spanje -.richt zich op de groeiende behoefte van de steeds ouder wordende samenlevingen in Europa. Het focust op toegankelijkheid van zorg- en welzijnsdiensten, met de nadruk op de langdurige zorg. SoCaTel gaaat een platform organiseren met als doel langer thuis te kunnen wonen. Het gaat om een gebruiksvriendelijk systeem dat vraag en aanbod letterlijk aan elkaar moet gaan verbinden. Het ontwerpproces wordt een samenwerking tussen eindgebruikers, publieke diensten en innovatieve partijen. In vier landen worden pilottesten opgestart, namelijk in Spanje, Finland, Hongarije en Ierland, met ieder een eigen zorgstelsel.

EuroAgeism
Ook EuroAgeism ontvangt subsidie in het kader van Horizon 2020 gelden voor Innovative Training Network. Sinds een aantal jaren participeert Fontys Paramedische Hogeschool in een Europees kennisuitwisselingsprogramma COST Action op het gebied van Ageism. Het doel van het onderzoek is om studenten en ouderen samen te laten werken aan nieuwe producten en diensten. Onderzocht wordt of de interactie leidt tot minder negatieve beeldvorming in het eindproduct. Dit gebeurt onder andere in het Living Lab Vonderhof (Verpleeghuis van de Toekomst) bij Vitalis WoonZorggroep. Er worden 15 jonge onderzoekers aangesteld bij de partneruniversiteiten, waarvan er een aan de slag gaat binnen het resultaatverantwoordelijke team Technologie in de Zorg bij Fontys. Bij het project EuroAgeism ligt het penvoerschap bij Bar Ilan Universiteit in Ramat Gan, Israel.

Beide projecten werken nauw samen met internationale partners. De projecten starten in het najaar van 2017 en staan onder leiding van projectleider Joost van Hoof.

auteur: Monique van Laar