Eindhoven,
maart

Suzan Teunnissen genomineerd voor Hermen J. Jacobsprijs

Samenvatting

Suzan Teunnissen (Student Master Special Educational Needs) is met haar praktijkgerichte onderzoek genomineerd voor de Hermen J. Jacobsprijs. Deze prijs wordt eens in de vier jaar uitgeschreven door het Hermen J. Jacobsfonds met als doel 'het stimuleren en materieel en immaterieel ondersteunen van ontwikkelingen ten dienste van de kwaliteitsverhoging van het (voortgezet) speciaal onderwijs in Nederland'. De prijsvraag van het fonds kent dit jaar het thema 'Gedrag van leerlingen in de klas'.

Suzan volgt op dit moment het tweede jaar van de Master SEN opleiding bij Fontys OSO. Ten behoeve van haar praktijkgericht onderzoek heeft ze een onderzoeksvoorstel geschreven met als titel ‘Juf het prikkelt’. Dit onderzoek is gericht op de invloed van een sensorisch waardevol klimaat voor het (leer)gedrag en de leerprestaties. De hypothese: 'Wanneer kinderen in een optimaal sensorisch klimaat mogen leren, laat dit een positief effect zien op het gedrag, specifiek het leergedrag en de leerprestaties van kinderen'.

Om zich verder te kunnen ontwikkelen als professional wil Suzan kunnen onderbouwen waarom ze bepaalde aanpassingen voor een kind doet. Ze raakte geboeid door het onderwerp prikkelverwerking en kreeg hierdoor meer inzicht in de verschillende zintuiglijke informatiekanalen van een mens.