Eindhoven,
november

Studenten richten zelf leeromgeving in

Kunnen studenten en docenten zelf gedurende het onderwijs de leeromgeving inrichten? Wat hebben zij nodig om hun talenten optimaal te ontwikkelen en vaardigheden als samenwerken, ondernemerschap, initiatief en feedback geven en ontvangen te ontdekken? Vanaf februari 2017 biedt Fontys op de campus letterlijk en figuurlijk ruimte voor het onderzoeken van die vragen in een totaal nieuwe leeromgeving.

De snelheid en complexiteit waarmee maatschappelijke vraagstukken zich ontwikkelen en waarmee vernieuwingen in producten, processen en diensten gepaard gaan, stellen steeds hogere eisen aan onze studenten wanneer zij de arbeidsmarkt betreden. Ondernemerschap, een onderzoekende houding, het vermogen om verbanden te zien en samen te werken over de grenzen van disciplines en belangen heen, zijn kernwaarden van de professional van de toekomst. Dit vraagt om vernieuwing van het onderwijs.
Bij Fontys werken veel docenten samen aan het herontwerpen van bestaand onderwijs. Deze groep Fontys Educational Designers heeft de ambitie om het onderwijs en de curricula zo in te richten dat er evenveel aandacht is voor talent- en competentieontwikkeling als voor vakkennis. Daarnaast staat in de vernieuwde onderwijsvormen het ontwikkelen van 21st-century skills centraal. Dat vraagt naast een nieuwe visie op onderwijs, maar ook om aanpassing van de leeromgeving.

Uitdaging
In het gebouw S3 kunnen een aantal minorgroepen een open ruimte van 260 vierkante meter zelf inrichten en gebruiken als leeromgeving. In zo’n open leeromgeving is het een uitdaging om verschillende leeractiviteiten tegelijkertijd uit te voeren. Studenten worden uitgedaagd verantwoordelijkheid en eigenaarschap te tonen voor het gebruik van de ruimte en creëren daardoor normen en waarden, ze initiëren een cultuur.
Om tot een goede samenwerking te komen zullen zowel studenten als docenten een hoge mate van flexibiliteit, adaptiviteit en probleemoplossend vermogen gaan ontwikkelen. Bovendien is het ontzettend spannend om te ervaren hoe de ruimte organisch zijn invulling krijgt en hoe dit constant in beweging zal zijn. Welke unieke samenwerkingsvormen zal dit gaan opleveren? En het mooie is dat na afloop van de minoren de ruimte weer leeggemaakt wordt en de volgende groep studenten wederom van niets iets gaat maken.
Wat er tot stand komt in deze ruimte is vergelijkbaar met wat elders in Eindhoven, bijvoorbeeld op Strijp-S, gebeurt. Daar werken en leren immers meerdere bedrijven in één en dezelfde ruimte om elkaar te versterken en gebruik te maken van elkaars talenten.

Fontys wil met dit initiatief ervaring opdoen met nieuwe onderwijsvormen en het faciliteren van fysieke leeromgevingen die daar bij passen. Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken van Fontys is nauw betrokken bij het experiment en monitort samen met studenten, docenten en andere betrokken wat er nodig is om het succes zo groot mogelijk te maken.