oktober

Studente Fontys Hogeschool Pedagogiek wint VBSP-scriptieprijs

VBSP evavandal

Studente Eva van Dal heeft tijdens het tweedaags VBSP-congres de scriptieprijs ontvangen voor haar scriptie over het etnische netwerk van alleenstaande minderjarige vreemdelingen.Eva heeft de jury geïmponeerd met haar scriptie en wint daarmee een prijs van € 1000,-. Tijdens het congres heeft Eva haar scriptie mondeling toegelicht.

Iedere hogeschool pedagogiek in Nederland selecteert haar beste scripties en mag maximaal twee inzendingen insturen; in totaal heeft de jury 14 inzendingen ontvangen. De jury van de scriptieprijs onder leiding van professor dr. Ton Notten heeft Eva’s scriptie als winnaar gekozen. De jury is van mening dat de scriptie van Eva ‘Nieuwe netwerken. Over de uitbreiding van het etnische netwerk van alleenstaande minderjarige vreemdelingen’ bijdraagt aan een oplossing voor een actueel en urgent probleem binnen het domein van pedagogiek.

De scriptie van Eva
De scriptie van Eva geeft antwoord op de vraag op welke manier alleenstaande minderjarige vreemdelingen in de leeftijd van 15 tot en met 17 jaar binnen afdeling MAAT van Stichting Kompaan en De Bocht door de mentoren gestimuleerd kunnen worden om contacten aan te gaan buiten het etnische netwerk zodat zij actief integreren in de Nederlandse samenleving.

Eva: “Het onderwerp ‘’netwerk’’ is een structureel aandachtspunt in de begeleiding van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Ondanks dat viel het me op dat het stukje netwerkuitbreiding weinig aandacht kreeg. De jongeren hebben immers vaak een groot netwerk. Dit netwerk bestaat echter voornamelijk uit lot- en landgenoten. Hoe moeten zij dan kunnen integreren in Nederland? Deze vraag intrigeerde mij en heeft geleid tot bovenstaande onderzoeksvraag. Ik denk dat een grote kracht is geweest dat ik buiten de mentoren en de gedragswetenschapper, ook de jongeren zelf aan het woord gelaten heb. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn scriptie een praktisch en gedegen hulpmiddel is voor de uitbreiding van het etnische netwerk van alleenstaande minderjarige vreemdelingen, gezien de grote aantallen alleenstaande minderjarige vreemdelingen en de uitdagingen waar zij voor staan, tevens een antwoord op een urgent probleem.”

Praktijkbegeleider Stefanie van Dalsum van Kompaan en De Bocht vertelt: “Eva heeft ruim een half jaar op onze afdeling stage gelopen en heeft gedurende deze tijd aan haar scriptie gewerkt. Het fijne aan het onderzoeksverslag is dat de aanbevelingen in de praktijk goed toe te passen zijn. Wij zijn door het onderzoek nog bewuster geworden van het belang van een steunend netwerk voor onze jongeren. Daarnaast is de scriptie vanuit diverse invalshoeken omschreven, waardoor het een valide onderzoek is geworden. Doordat Eva een echte ‘’klik’’ heeft met de doelgroep, was ze erg betrokken bij het onderzoek, wat resulteert in een welverdiende en terechte prijs!”

Marlinde Melissen is docent bij Fontys Hogeschool Pedagogiek en de scriptiebegeleider van Eva. Marlinde: “Eva is een zeer gemotiveerde en kundige student die zich al vanaf het tweede leerjaar is gaan verdiepen in het onderwerp Diversiteit. Eva heeft de minor ‘Pedagoog van de Wereld’ gedaan en daarin een bijzonder project omtrent het onderwerp diversiteit gedaan.Wat ik zo mooi vind aan haar scriptie is dat ze, ondanks dat we geregeld contact hadden en sparden, echt zelfstandig alle keuzes heeft gemaakt. Ze is empathisch voor de doelgroep, theoretisch zeer goed onderlegd en creatief.”

Over VBSP
De Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) heeft als doel het stimuleren van de pedagogiekstudie, zowel in het hoger beroepsonderwijs als in het universitaire onderwijs. De vereniging is opgericht in 1925 en heeft gedurende haar bestaan belangrijke bijdragen geleverd aan de kwaliteit van de opleidingen.

Binnen de doelstelling van de VBSP past de scriptieprijs. Met deze prijs wil het bestuur van de VBSP de studie van de pedagogiek op het terrein van onderwijs, praktijk, beleid en onderzoek bevorderen en stimuleren. De prijs beoogt jong pedagogisch talent aan te moedigen het vakterrein van de pedagogiek te versterken.

Auteur: MenC FH Pedagogiek