Eindhoven,
juli

Purple Talentstage studenten stellen zich voor

Tijdens Purple Festival is er één podium gereserveerd voor aanstormend Fontystalent. Zij krijgen hiermee de kans zich te laten zien tijdens de grootste hbo-introductie van Nederland. Studenten en medewerkers van Fontys deden auditie voor één van de felbegeerde plekken in de line-up door een video of hun muziek op te sturen. De vijf Fontystalenten die optreden worden hier kort voorgesteld.

ArtFelixx

Wat is Art Felixx?
Art Felixx is een band, ontstaan vanuit het afstudeerproject van Arthur Wils, Fontys alumnus aan de Rockacademie. Arthur vormt samen met vier andere jongens Art Felixx.

Optreden voor duizenden studenten. Gaat dat ze lukken?
Normaal gesproken speelt de band alleen maar voor kleine zalen en kroegen. Maar zoals Arthur zegt: “hoe meer zielen, hoe meer vreugd”.

Wat kunnen de studenten verwachten van Art Felixx?
Popmuziek, met een Amerikaanse band vibe. Denk aan Maroon 5 of Gavin DeGraw. De band houdt van een ‘high energy preformance’ en betrekt daar graag het publiek bij.

Dionne Lagarde

Wie is Dionne Lagarde?
Dionne Lagarde is een eerstejaarsstudente Sociale Studies aan Fontys Hogeschool Sociale Studies (FHSS) in Eindhoven. Dionne is een zangeres en wordt instrumentaal begeleid door twee vrienden van haar.

Optreden voor duizenden studenten. Gaat dat ze lukken?
Dionne en haar groepje hebben nog nooit eerder samen opgetreden. Dat gaat dus nog even spannend worden voor haar en haar vrienden.

Wat kunnen de studenten verwachten van Dionne Lagarde?
Daar is Dionne samen met haar muzikale ondersteuning nog niet helemaal over uit. Dionne zal in ieder geval afwisselend worden begeleid op de gitaar en op de piano. Qua muziekstijl verwacht Dionne dat ze de singer-songwriter kant van de muziek op gaat. Misschien ook wel Adele. Alles staat nog open.

EVA

Wie is EVA?
Eva Bos is kleinkunstenaar. Ze treed sinds 2011 op met haar eigen muziek, kreeg een bandje en won daarmee in de categorie Muziek tijden een Studenten Festival. Nadat het bandje door de drukke agenda van Eva uit elkaar ging, wilde Eva wat nieuws. Het idee om een eigen voorstelling te maken zat al maanden in haar hoofd. Dat resulteerde in de voorstelling ‘Wat als we doorgaan’. In april 2016 won Eva daarmee de eerste prijs in de categorie Podiumkunsten tijdens het In De Diamantenfabriek Festival.

Optreden voor duizenden studenten. Gaat dat ze lukken?
Eva heeft al wel vaker opgetreden voor (grote) groepen mensen. Daar maakt ze zich geen zorgen om.

Wat kunnen de studenten verwachten van Dionne Lagarde?
Eva gaat haar voorstelling ‘Wat als we doorgaan’ opvoeren. De voorstelling gaat over vrijheid in de breedste zin van het woord. Wanneer ben je nu ‘vrij’? Dat is het thema waar Eva zich op gaat storten. Ze zal dansen, zingen en je meenemen in verhalen die de puzzelstukjes zullen vormen in deze zoektocht naar vrijheid, terwijl de wereld lijkt in te storten.

Everyday Robots

Wat is Everyday Robots?
Everyday Robots is een jonge rockband uit Tilburg, bestaande uit Willem van den Elzen (drums), Jaimy Weijenberg (gitaar en Fontys alumnus CO-IEMES), Willem Kniknie (basgitaar en Fontys student Journalistiek), Lukas Brus (gitaar), Joris Luijten (zang) en Vincent Wijnheijmer (toetsen). De band is ontstaan tijdens een examenfeest, waar Willem Kniknie, Willem van den Elzen en Lukas Brus onder het genot van wat drankjes de basis van de band vormden. De rest werd later via Facebook en connecties bij elkaar gesprokkeld.

Optreden voor duizenden studenten. Gaat dat ze lukken?
Als jonge en redelijk onbekende band is het lastig om aan veel en grote optredens te komen volgens Everyday Robots. Toch heeft de band al wat optredens gedaan in cafés in Tilburg, maar ook in 013 en op het HBO intro in Breda. Purple wordt hun grootste optreden tot nu toe

Wat kunnen de studenten verwachten van Everyday Robots?
Een uptempo en pompende rockshow met aanstekelijke, dansbaar vrolijke muziek die ook hard genoeg is om flink op te headbangen. De band speelt geen covers; alleen hun eigen muziek. Bij een optreden van Everyday Robots is alles toegestaan. Crowdsurfen, mosh pits en publiek dat vals meezingt met hun muziek is de gemiddelde standaard bij hun optredens.

LUCA MADU

Wat is LUCA MADU?
LUCA MADU is een band die gebruik maakt van percussieve invloeden die de muziek sferisch, duister en soms dromerig maakt. De band bestaat uit Stephan (bas en Fontys Rockacademie alumnus) en Ivo (drums en Fontys Rockacademie alumnus), Thomas (gitaar en Fontys Rockacademie student) Don (keys en Fontys Rockacademie student), Lotte (zang en Fontys Rockacademie studente) en Mirthe en Anne (allebei strijkers en afgestuurd aan het conservatorium).

Optreden voor duizenden studenten. Gaat dat ze lukken?
De band speelt nog maar met elkaar in deze bezitting sinds een half jaar. Purple Festival wordt hun zesde optreden en de tweede keer voor een groot publiek. De band heeft al een keer in de grote zaal van de 013 mogen spelen.

Wat kunnen de studenten verwachten van LUCA MADU?
Dat wil de band nog graag een verrassing houden. “Maar we gaan er zeker iets moois van maken!”, aldus de band.

Benieuwd naar de volledige interviews? Klik dan door naar de volledige website van Purple!

Bekijk hier voorproefjes van de acts:

Auteur: Björn Rommens