Eindhoven,
november

Parijs: praat erover met je leerlingen!

aanslagenparijs.jpg

De reeks aanslagen in Parijs van afgelopen weekend is ook op scholen het gesprek van de dag. Voor leerkrachten is het niet altijd even makkelijk om deze gesprekken in goede banen te leiden. Om hen hierbij te helpen hebben Erik van Meersbergen en John Jeninga, docenten bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) tien tips opgesteld voor het bespreken van de gebeurtenissen in Parijs in de klas.

De tips zijn onder andere gericht op de houding die een leerkracht het best kan aannemen in gesprekken over de aanslagen. Volgens de docenten van Fontys OSO is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat leerkrachten zich neutraal opstellen in de gesprekken over de aanslagen en dat ze het goede voorbeeld geven door respectvol om te gaan met verschillen van mening. “Houd rekening met verschillen in referentiekader in je groep/klas. Laat zien dat je met respect voor elkaar toch een andere mening kunt hebben en mag verwoorden”, zo schrijven ze in hun aanbevelingen.

Daarnaast geven ze tips over de structuur en de inhoud van de verschillende fases in de gesprekken met de leerlingen. In de eerste fase (inventariseren en luisteren) is er ook aandacht voor de manier waarop er bij de leerlingen thuis wordt gesproken over de gebeurtenissen in Parijs. Fase 4 (perspectief bieden) is er vooral op gericht om leerlingen te helpen ook in de komende tijd hun gevoelens te uiten.

Die tien tips van Erik van Meersbergen en John Jeninga zijn als download bij dit bericht gevoegd. John en Erik werden bij het opstellen van de tips geholpen door Maartje van Meersbergen docent Frans op College de Meergronden in Almere.