Eindhoven,
maart

Peter R. over Holleeder, Wilders en de tbs-haai

Peter R. de Vries. Al ruim drie decennia toonaangevend misdaadjournalist. Wilde ooit de politiek in, maar vond dat een te klein deel van het volk hem daarin steunde. Vriend van supercrimineel Cor van Hout. Staat op de liquidatielijst van die andere Heineken-ontvoerder, Willem Holleeder. Loste de Puttense moordzaak en tal van andere misdaden op. Genoeg stof dus voor een Denk Groter Debat.

Dat debat vond vandaag onder de vlag van de Juridische Hogeschool plaats in de Tilburgse Concertzaal. Een echt debat werd het niet, al lag dat niet aan de vragen uit de zaal. Waarom altijd die kritiek op de politie, vroeg bijvoorbeeld een student die naast zijn studie ook een baan bij de politie heeft in handhaving. “Omdat ik zie dat er heel veel mis gaat. Slachtoffers die aangifte doen en dat er vrijwel niets mee gebeurt”, aldus De Vries.
"Dat jij je daar aan ergert is goed voor de discussie. Ik heb het politieloket wel eens de afpoeiercentrale genoemd. Er worden jaarlijks 2,5 miljoen cybercrimes gepleegd, in 9 van de 10 gevallen doet de politie er niets mee. Ik snap het dat mensen geen aangifte meer doen, al vind ik dat je dat wel moet doen. Maar de politie voert een ontmoedigingsbeleid, zijn te veel in zichzelf gekeerd. Letterlijke elke rechercheafdeling is onderbemand. Daar moet wat aan veranderen.”

Geloofwaardig
Een studente van de Juridische Hogeschool, had De Vries wel tuk. Je verdedigde onlangs Patricia Paay bij Jinek vanwege de aantasting van haar privacy, hield ze hem voor. Maar ooit zat je bij RTL Boulevard toen daar het garage-filmpje van Yolanthe en Wesley Sneijder werd vertoond. “En dat filmpje vond u toen wel grappig. U zei toen: Wesley scoort ook na het voetballen’. Vindt u uzelf nog wel geloofwaardig?”
Peter R.: “Ik ben er eigenlijk op tegen dat RTL dat filmpje toen uitzond. Als ik daar destijds die opmerking over heb gemaakt, dan was dat misplaatst. En dan moet ik hier mijn excuses maken. Wat is jouw naam?” Die bleek Esmée Cerneus te zijn. De Vries vroeg ernaar omdat hij de vraag van Esmée uiteindelijk de beste van het debat. “Je hebt je huiswerk gedaan en een tegenstrijdigheid gevonden. Ik weet dat je rechten studeert, maar je zou ook een goede journalist worden.”

Bang
Kees van der Spek, jarenlang zijn rechterhand, vertelde in een video hoe onbevreesd Peter is. Ooit ging hij in Venezuela in zee zwemmen. “Recht vooruit tot we hem niet meer zagen. Hij bleef een uur weg. Terwijl: stroming, haaien… Wij dachten al: wie moet nu het programma gaan presenteren.” Maar de lijzige reactie van De Vries: “Ik ben een gecertificeerd duikmaster. Ik zwem graag met haaien. Die doen niets. Nou ja, … tenzij er natuurlijk een tbs-haai tussen zou zitten.”
Nee, De Vries vindt het niet fijn dat hij op de liquidatielijst van Willem Holleeder staat. “Maar als misdaadverslaggever moet je daar tegen kunnen. Ik ben niet bang, wel alert. Al draag ik geen kogelvrijvest en heb ik geen bodyguard.” Zijn enige angst, zo biechtte hij op, was ooit dat hij emotioneel zou afstompen. Dat alle ellende en verdriet die hij in zijn werk tegenkomt hem niet meer zouden raken. “Maar ik kan nog steeds ontroerd raken of heel boos worden over onrecht.”

Mouwen opstropen
Voor de zaal vol studenten had hij uiteindelijk nog twee boodschappen. De ene vertelde hij al meteen aan het begin. “Mijn vader heeft me groot leren denken. Die hield me voor dat je zelfs de grootste dromen uit kunt laten komen als je maar je mouwen opstroopt.” Want heel erg slim vindt De Vries zichzelf niet. “Maar ik ga altijd wel net een halve pas verder dan anderen. En dan lig je dus altijd op kop.”
En de tweede boodschap: ga stemmen. Want elke stem op een andere partij dan de PVV is een stem tegen Wilders. “De politiek is voor mij een gepasseerd station. Maar soms als ik Wilders bezig hoor, dan jeuken mijn handen. Dan zou ik toch wel heel graag achter de interruptiemicrofoon staan. We moeten er samen alles aan doen dat de PVV, die partij met haar stigmatiserende en ongrondwettelijke standpunten, niet de grootste wordt.”

Omroep Brabant zendt het Denk Groter Debat met Peter R. de Vries op 18 maart uit, waarna het op 19 maart hel de dag wordt herhaald.

Auteur: Jan Ligthart