Jan Welmers onthult ‘Mind Labs’

Fontys_0081

Mind Labs, zo gaat het mediacluster in de Spoorzone Tilburg heten. Dat maakte Jan Welmers, scheidend lid van het College van Bestuur van Fontys, vrijdag bij een mini-symposium ter ere van zijn afscheid bekend. Welmers was een van de kartrekkers van dit project.

Met virtual reality een nieuwsgebeurtenis ‘live’ bekijken, de inzet van een robot als nieuwslezer (of als interactieve docent), serious games die studenten helpen bij hun studie, taaltechnologie die fact checking mogelijk maakt. De ontwikkelingen in de media gaan razendsnel. In Mind Labs gaan onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven samen werken aan vernieuwing en innovaties. Deelnemers zijn: Fontys Hogeschool Journalistiek, Tilburg University, Onderwijsgroep Tilburg en De Persgroep (onder meer Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad).

Uit ivoren toren
“Er komen onderwijs- en werkruimtes, labs, studentenondernemingen. We gaan samen nieuwe dingen doen, met studenten, ondernemingen én Tilburgers. Die komen hier langs voor een panelgesprek of gewoon om een kopje koffie te drinken. Zo komen we uit onze ivoren toren”, aldus Marjo Spee, directeur Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ), die de business case van Mind Labs mede vorm gaf.

Eigen kracht
“Ieder gaat hier vanuit zijn eigen kracht aan de slag ”, zei Bart Verkade van De Persgroep vrijdag. “De Persgroep kan de innovatieve ideeën over bijvoorbeeld virtual reality goed gebruiken. Wij zelf zijn vooral goed in massabereik. Met onze producten bereiken wij dagelijks meer dan 3 miljoen mensen.” Fred van der Westerlaken, Onderwijsgroep Tilburg: “Wij kunnen in Mind Labs onze studenten van bijvoorbeeld de grafische opleiding meteen koppelen aan de journalistiek en bedrijfjes.”

Kritische media
Mind Labs zorgt voor werkgelegenheid en bedrijvigheid in de Spoorzone en is daarmee van grote waarde voor de stad Tilburg. Maar voor wethouder Berend de Vries is Mind Labs niet alleen van belang om economische redenen: “Het is belangrijk dat de media ook over 10 jaar nog goed functioneren. Voor een goed functionerende democratie hebben we kritische media nodig, met name ook regionale media die het lokale bestuur goed volgen.”

Sleutelfiguren
Het mini-symposium en de bekendmaking van de naam van het mediacluster, werd vrijdag gehouden ter ere van het afscheid van Jan Welmers. Welmers was een sleutelfiguur bij de totstandkoming van de samenwerking en het vlottrekken van de gesprekken over de vestiging van Fontys in de Spoorzone, die in 2013 spaak liepen. “De stekker was eruit, maar zit er door Jan weer in”, aldus Marjo Spee.

Stekker erin
In zijn toespraak vrijdag gaf Welmers veel lof aan wethouder Berend de Vries van de gemeente, die de gesprekken in 2015 weer oppakte met Fontys. “Hij had een klein tafeltje middenin in de verder lege grote LocHal in de Spoorzone Tilburg gezet. Dat was het eerste begin van deze samenwerking, die tot stand kwam doordat verschillende kartrekkers een gezamenlijke droom deelden.”Mind Labs wacht niet tot de verhuizing van FHJ naar de Spoorzone in 2020. Het start al in september met verschillende projecten in de Spoorzone.

Lees ook het eerder verschenen afscheidsinterview met Jan Welmers.

Auteur: Petra Merkx