Eindhoven,

Nieuwe studentondernemersregeling Fontys

cvo-1.jpg

Ondernemen is hot, in de regio èn onder studenten. Nieuwe ondernemingen – startups – en de innovatie die zij voortbrengen zijn essentieel voor economische groei en werkgelegenheid. De Studentondernemersregeling zorgt ervoor dat studenten hun bedrijf en studie succesvol kunnen combineren. Fontys creëert met deze voorziening een klimaat waarin studentondernemers kunnen groeien en excelleren.

De Studentondernemersregeling houdt in dat een studentondernemer onder bepaalde voorwaarden aanspraak kan maken op:

• begeleiding door een (externe) coach;
  • vrijstelling van de aanwezigheidsplicht;
  • aanpassingen in regelgeving op het gebied van: toetsen, propedeuse, stages en afstuderen.

Ondernemerschap wordt al vroeg geïntegreerd in het onderwijs, bovendien stimuleert Fontys studenten in een ondernemende houding en talentontwikkeling. Met de introductie van de nieuwe Studentondernemersregeling gaat Fontys nog een stap verder. Gepassioneerde, startende studentondernemers krijgen ondersteuning bij het realiseren van hun ondernemersdromen. Maatschappelijk gezien is het immers zeer gewenst het aantal starters te vergroten. Met de Studentondernemersregeling wil Fontys studenten stimuleren het maximale uit zichzelf te halen bij het ontwikkelen, groeien en doorgroeien van zowel hun onderneming als hun ondernemende gedrag.

Paul van Schelt, projectleider Centrum voor Ondernemerschap (CvO) bij Fontys: “Studenten die meer willen en al bezig zijn met een onderneming, of met het idee spelen om een eigen bedrijf te starten, willen we op een laagdrempelige manier stimuleren. Bij andere onderwijsinstellingen in Nederland zie je vaak dat ze al een Kamer van Koophandel nummer moeten hebben, dat hoeft hier niet.”

"Wel stelt Fontys bepaalde voorwaardes: Het moet wel een serieus plan zijn. Naast bijvoorbeeld de versoepeling van de regels rondom aanwezigheid en deadlines, ondersteunen we de studenten ook inhoudelijk. Een coachingstraject binnenshuis vanuit opleidingen, maar ook buitenshuis met ondernemers die advies geven. We willen het uit het schoolse trekken", aldus Paul van Schelt.

Victor van der Linden, manager van het Centrum voor Ondernemerschap, vult aan: “We willen dat studenten de kans hebben om iets uit te proberen, dat ze onderuit gaan. Maar ook dat wij er zijn om ze weer overeind te helpen. Over 5 jaar hoop ik dat we terugkijken op de start van iets gedenkwaardigs, dat verschillende bedrijven groot zijn geworden mede dankzij de coaching en begeleiding die de studenten van nu hebben gehad.”    (bron: E52)

Deze nieuwe regeling werd tijdens het Fontys Student Startup Festival bekend gemaakt. Ondernemende studenten reageren enthousiast, zij zijn blij met deze voorziening die hen helpt om hun passie te combineren met de studie.

Meer informatie over de studentondernemersregeling op fontys.nl/cvo